Rok 2017 přinesl nejen po delší době sníh a mrazy na celé území naší republiky, ale bohužel pomohl mnoha problémům také v železniční dopravě. Nové elektrické jednotky řady 660, které zajišťují dopravu na spojích mezi Brnem, Českou Třebovou a Prahou poznaly takovou zimu vlastně poprvé.
Nové modré barvy společnosti ČD Cargo se objevují prakticky na všech provozovaných lokomotivních řadách. V minulosti se plánovalo úplné vymýcení lokomotiv řady 181 a 182 na úkor čtyřnápravových lokomotiv. K tomu nakonec z mnoha důvodů nedošlo a ve stavu tak přežívají poslední z nich. V rámci oprav se tak i tito "šestinápravoví dříči" vrací do provozu v modrém.
Nejvýkonnější, nejpočetnější, nejhlučnější, nejobdivovanější i nejnenáviděnější. NEJ, kterými bychom mohli Sergeje častovat je mnoho. Oprostíme-li se však od emocí, faktem zůstává, že tyto sovětské (či chcete-li ukrajinské) ingoty vryly do naší železniční historie nesmazatelnou stopu, která je patrná ještě dnes, i když běžný provoz opustily před více než deseti lety. Svůj příběh na tuzemských kolejích přitom začaly psát před půlstoletím.
Psal se rok 2004, když bylo rozhodnuto, že v PJ Pardubice dojde k náhradě řady 751 (T 478.1) dvojicemi strojů řady 742 (T 466.2) a aniž by tehdy v Hradci Králové tušili; tato náhrada se nepřímo dotýkala i zdejší provozní jednotky. Většina „Kocourů“ měla do Pardubic přejít právě z Hradce Králové. Ve zdejší provozní jedntoce měly „Kocoury“ nahradit o něco výkonově slabší, leč morálně novější lokomotivy 730 (T 457.0), které mělo dodat DKV Ústí nad Labem, provozní jednotka Nymburk. A tak již před koncem roku 2004 přichází první z nich.
Je ještě mnoho témat o historii železnice, které čekají na své zpracování. Jedním z nich je provoz lokomotiv u Československých státních drah. Mezi legendy bezesporu patřily a stále patří Zamračené, motorové lokomotivy řad 749,751 a 752 / ex T478.1,2 /, o kterých kromě několika článků v periodikách, vyšly dvě úspěšné obrázkové publikace. Stále však čeká tato lokomotivní řada na své detailnější zpracování především jejich provozu v jednotlivých služebnách na území bývalého Československa. Jedním z prvních pokusů presentovat tyto bezesporu atraktivní lokomotivy právě vidíte na tomto webu.
Situácia „žehličiek“ radu 210 nie je na Slovensku nijak ružová. Turnusovaných je len niekoľko strojov, ale tie majú našťastie aspoň nateraz väčšinou neotrasiteľné pozície.
Vyrobily se jich bezmála dvě stovky a v dobách největší slávy se „štěkot“ jejich výfuků rozléhal snad na každém seřaďovacím nádraží v zemi. Dnes slouží u národního nákladního dopravce poslední čtyři. V provozní jednotce ČD Cargo České Budějovice a Ostrava. Zapomínat nesmíme ani na posledního mohykána osobní dopravy v České Třebové. Řeč je o Čmelácích – kdysi nepostradatelných v těžkém posunu i traťové službě, kteří dnes již jen paběrkují výkony při napěťových výlukách.
Plzeňští strojvůdci © 2012 - 2024
Všechna práva vyhrazena
Poslední aktualizace: 11. 12. 2024
Kontaktní e-mail:
info@strojvedouciplzen.cz
Informace o stránkách
Plán aktualizací