Autor:
Daniel Pavlíček
Datum:
17.08.2017
Místo:
Kunžak-Lomy
Velice zajímavou historii za sebou má lokomotiva 705.919. Vyrobena byla v roce 1958 v ČKD Sokolovo pod výrobním číslem 4147 a společně se sesterskými stroji inventárních čísel 018, 020 a 021 byla dodána na slovenskou trať Ružomberok - Korytnica. Do provozu se dostala až v roce 1959, důvodem byla nezpůsobilost této tratě na pomezí Nízkých Tater a Velké Fatry pro provoz "těžkých" lokomotiv řady T47.0. Hned dvojí stěhování jí čeká v roce 1965. Nejprve se v létě na tři měsíce stěhuje do Frýdlantu v Čechách a odtud pak do Jindřichova Hradce. Na jihu Čech přežila obě tratě na kterých předtím jezdila, neboť mezitím na nich byl zastaven provoz. Na trati Ružomberok - Korytnica to bylo ke dni 28.9.1974, trať Frýdlant v Čechách - Heřmanice dojezdila 13.1.1976. Ovšem i v Jindřichově Hradci zažila "devatenáctka" zastavení provozu, a to hned dvě - nejprve dne 25. ledna 1997 jestě pod hlavičkou Českých drah, následně pak ještě 3.10.2022, to už za éry JHMD. Stroj 705.919-9 byl u stanice Kunžak-Lomy vyfotografován 17.8.2017.
Autor:
Daniel Pavlíček
Datum:
08.09.2017
Místo:
Omice
Ze staréhu dubu nedaleko Omic byl 8. září 2017 vyfotografován osobní vlak číslo 4816, vedený brněnskou lokomotivou 754.018-0. Tento stroj je jedním ze čtyř své řady, které byly počátkem devadesátých let ve stavu Lokomotivního depa Zdice. Dnes, s odstupem let, je už téměř zapomenutou kapitolou v historii lokomotivní řady 754 působení strojů inventárních čísel 015, 016, 018 a 019 ve zdickém depu, kde jako svůj "vlajkový" výkon měly vozbu páru rychlíků "Bezdrev" mezi Mostem a Českými Budějoviceni.
Autor:
Daniel Pavlíček
Datum:
19.06.2020
Místo:
Libochovany
Kolem kóty 429 Trabice se 19. června 2012 k zastávce Libochovany blížil tehdy děčínský peršing 163.094-6, jedoucí v čele osobního vlaku 6455.
Autor:
Daniel Pavlíček
Datum:
22.10.2021
Místo:
Kostomlaty nad Labem
Vývoj lokomotiv dnešní řady 184 byl ve Škodě Plzeň na základě požadavku tehdejších ČSD zahájen v roce 1988 a původně se uvažovala dodávka až 300 strojů. Část z nich měla být vyrobena jako řada 184 v nákladní verzi jako náhrada stárnoucích šestikoláků řad 181 a 182, menší část z nich měla být opatřena převodem s maximální rychlostí 155 km/h a jako řada 164 se měla uplatnit v rychlíkové dopravě, především jako náhrada strojů řady 150. Z velkých plánů nakonec sešlo, ČD jejich dodávky odmítly a prototypové lokomotivy byly nakonec dokončeny pro zcela jiného zákazníka - Doly Nástup Tušimice, který si nakonec pořídil 4 stroje označené 184.501 až 504. K zajímavé epizodě v provozu této řady došlo ve dnech 18.10. až 1.11.2021, kdy byl stroj 184.502-3 nasazován na vlaky s energetickým uhlím v relaci Třebušice - Řečany nad Labem, kam se v tomto období podíval celkem dvanáctkrát. Na snímku z 22. října 2021 byl zachycen u Kostomlat nad Labem v čele zpátečního vyrovnávkového Nex 66360. Pro úplnost nutno dodat, že další nasazení tohoto stroje na relaci Třebušice - Řečany pokračovalo od prosince 2021.
Autor:
Daniel Pavlíček
Datum:
22:11.2012
Místo:
Velké Svatoňovice
Pestrobarevný podzim pod Jestřebími horami tvořil 22. listopadu 2012 kulisu jizdě spěšného vlaku 1790, vedeného vozem 854.005-6, právě brzdícím do zastánky Velké Svatoňovice.