Tárovací vozy

 

800px-tarovaci_vuz_1991_smichov.jpg

 

Už jste někdy slyšeli pojem "Tárovací vůz"? Že ne?

Ponořte se tedy s námi na chvíli do historie těchto zajímavých vozů a odhalme společně jejich funkci a účel na našich kolejích...

 

tarovaci-vuz-a.jpg

 

První tárovací vozy se začaly vyrábět v roce 1900 (váha vozu se závažím 30 tun). Modernizováné vozy (váha vozu se závažím 40 tun) vyjížděly z továrny Vagonka Tatra Studénka po roce 1920.

Pojem "Tárovací vůz" nemůsí být v terminologii jednotný. Tyto vozy se též nazývají cejchovní nebo závažové.

 

tar.-vuz.jpg

 

Na našich kolejích lze potkat dvojici tárovacích vozů. Historie třínápravového vozu sahá do první poloviny 20. let minulého století a řadí se tak mezi nejstarší provozuschopné vozy na síti SŽDC. Jeho hmotnost je 29 tun a nese označení 40 54 950 1 001-0. Používá se zejména při zátěžových zkouškách nových i rekonstruovaných mostů a propustků. Zajímavostí je, že má tři nápravy a to z důvodu, aby bylo možno dosáhnout přijatelného nápravového tlaku. Jeho krátká délka souvisí s faktem, že se musí vejít na váhu tak, aby bylo možné přidávat cejchovaná závaží.
Tento vůz je zpravidla spojen s druhým tárovacím vozem, čtyřnápravovým, o celkové hmotnosti 71 tun. Vůz pochází ze 70. let 20. století, je vyroben v závodě Vagonka Tatra Studénka a má označení 80 54 970 0 0003-6.

Oba tyto vozy jsou vybaveny cejchovaným závažím, určeným ke zkouškám železničních mostních vah. Stojí za zmínku, že nejmenší závaží uvnitř vozu jsou odstupňována po dekagramech.

 

tarovaci-vuz-b.jpg

 

Další tárovací vozy provozuje firma Správa mostů a tunelů SDC Pardubice a jim podobné vozy s označením Uakk provozuje společnost Inženýrské a dopravní stavby Olomouc.

Dochovaly se ovšem i tárovací vozy, které jsou vedeny jako muzejní. Například vůz s číslem 404 je dochován v železničním muzeu v Jaroměři. Byl vyroben v roce 1900 Vagonkou Ringhoffer.

Na závěr popřejme těmto železničním babičkám mnoho dalších ujetých kilometrů a ocejchovaných vah

 

® zpracoval Michal Pelíšek

® Foto Josef Němec, Michal Petrskovský


Tento článek byl zobrazen: 2823x.

Tento článek byl naposledy upraven: 22. 07. 2015
Top