Co je to děličník?

 

800px-delicnik.jpg

 

Podle předpisu SŽDC D1 se jedná o návěst "úsekový dělič" a přikazuje strojvedoucímu elektrického hnacího vozidla jízdu se staženým sběračem přes přilehlý úsekový dělič.

3421-d1.jpg

 

 

Jde o žlutý nepravidelný elipsoid. Může být doplněn o dva reflexní proužky. S děličníkem se setkáme převážně na stejnosměrné napájecí soustavě. Vyjímku tvoří několik děličníků na střídavé napájecí soustavě - viz níže. Samotné úsekové děliče proudově oddělují jednotlivé napájecí větve od sebe. Umisťovaly se v dopravnách na každé zhlaví a na dvoukolejném úseku zpravidla po dvou kusech. S děličníky se často setkáváme na křížení nebo kolejových spojkách.

 

Dnes musíme dávat pozor na "zbylé" děličníky ještě v těchto stanicích:

cd---delicniky.gif

 

Stanice na stejnosměrném systému:                                                                              Stanice na střídavém systému:

 
Beroun, Dobřichovice                                                                                                           Brno - Královo Pole, Kuřim

Ústí nad Labem hl.n, Ústí nad Labem západ

Oldřichov u Duchcova

Kralupy nad Vltavou

Kolín, Čerčany, Kutná Hora

Hradec Králové, Česká Třebová, Moravičany

Polom, Mosty u Jablůnkova

Karviná odbočka Darkov, odbočka Odra

Ostrava hl.n, Ostrava Vítkovice, Huštěnovice

Praha - Masarykovo nádraží, Praha - Balabenka

 

 

Výhled do budoucna?

Po dalších rekonstrukcích tratí a železničních uzlů lze očekávat, že počet děličníků se bude dál snižovat. K zásadnímu útlumu došlo postupně od podzimu roku 2009, kdy byly odstraněny například z Prahy Libně, Prahy Běchovic nebo Záboří nad Labem.

 

® zpracoval Josef Kulaviak


Tento článek byl zobrazen: 2437x.

Tento článek byl naposledy upraven: 26. 04. 2016


Komentáře

Celkem 0 komentářů


Přidat komentář:

Jméno:

Text:


Top