Krátké seznámení se zákl. údaji lokomotivy řady 721

Krátké seznámení se zákl. údaji lokomotivy řady 721

Úvod

V letech 1961 - 1971 pražská ČKD (Česká Kolben&Daněk) vyráběla lokomotivy řady 721, vycházející z původní řady 720. Tyto lokomotivy byly určeny pro lehkou traťovou službu a zejména pro posun ve stanicích. V dnešní době se s těmito stroji můžeme setkat u různých traťových společností, ale například i v plzeňském depu, které disponuje provozním strojem 721.222-8.

 

Základní údaje

Lokomotiva má stejnosměrný elektrický přenos výkonu na dvojkolí v uspořádání B0-B0. Délku přes nárazníky 13280mm, rozvor podvozku 2400 mm a celkovou váhu 74 tun. Nápravový tlak je 18.5 tuny. Vypružení je provedeno pomocí kyvných ramen, vinuté pružiny doplněné kapalinovými tlumiči. Váha lokomotivy se přenáší z hlavního rámu pomocí plochých toren. Jsou to dvě mezi-kruhové desky z kluzného materiálu (mazání) středěné otočným čepem. Torna slouží k natáčení podvozků vůči rámu a pro vyrovnání nápravových tlaků. Přenos tažné síly je z podvozku do rámu proveden právě přes otočný čep v torně.

 

721-b.jpg

 

Lokomotiva je osazena naftovým motorem 6S310DR - rychloběžný (9m/s) čtyřdobý stojatý s přímým vstřikem paliva. Je pravotočivý s výkonem 470 kW (750 ot./min.). Vrtání - zdvih 310 - 360 mm. Otáčky motoru jsou 350 - 750 ot./min.

Regulace výkonu je provedena odstředivým regulátorem s hydraulickým posilovačem (multiplikátor). Chlazení je provedeno odstředivým čerpadlem přes vodní chladič s ventilátorem. Startování motoru je provedeno přes generátor, který je cize buzený, 8-pólový o výkonu 470kW. Je osazena dynamo-budičem. Tento dvou-strojový agregát slouží jako diferenciální budič (6.25kW) a nabíjecí dynamo (5.5kW).

 

721-a.jpg

 

Trakční motory jsou typu TE004. Jedná se o 4-pólové stroje s výkonem 103 kW s otáčkami do 2300 Ot/min. při proudu od 400 do 560 A. Převod je proveden jako 14:77. Trakční motory mají cizí chlazení s výstupem z rámu podvozku (ventilace)

Lokomotiva je osazena bateriemi NIFE 150Ah - 75 článků.

Vzduch vyrábí kompresor typu K2LOK, který je poháněn od převodovky typu HVK.

 

® zpracoval Josef Kulaviak

 


Tento článek byl zobrazen: 4168x.

Tento článek byl naposledy upraven: 22. 07. 2015
Top