Výroba šumperských Regionov po sedmi letech skončila

 

Žluto-zelenou Regionovu, která brázdí koleje ve všech krajích republiky, zná už kdekdo. Přitom je to teprve sedm let, kdy první jednotka přijela do Středočeského kraje. V roce 2012 dostaly České dráhy poslední kusy, některé i s netradičními polepy. Projekt na radikální technickou přestavbu motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010 skončila.

814+914

Slavnostní premiéru měla Regionova v roce 2005 na brněnském Mezinárodním strojírenském veletrhu. Tehdy se jednalo o prototyp motorové jednotky řady 814-914. Vlak tam získal Zlatou medaili a cenu Technického týdeníku. O dva roky později byla Regionova nominována Design centrem ČR do soutěže Vynikající výrobek roku. České dráhy postupně nakoupily – především pod tlakem krajů – 236 jednotek, které nabízejí cestujícím oproti starším motorovým vozům pohodlnější sedačky, široké nástupní (výstupní) dveře, audiovizuální systém a WC s uzavřeným systémem. Regionovy se mohou pochlubit částečnou názkopodlažností, což usnadňuje cestování především starším lidem a maminkám s kočárky. Je však pravdou, že masovou popularitu si nezískaly nikdy, patrně kvůli vysoké hlučnosti.


 

Výkonnější motor umožnil zkrácení jízdních dob

814+914.004Historie Regionovy vlastně začala na podzim 2004, kdy České dráhy vyhlásily veřejnou soutěž na dodávku motorové jednotky pro regionální osobní dopravu se záměrem využít k její stavbě v té době takřka třicet let starých motorových vozů řady 810. Od provozu nového vlaku se očekávala především energetická úspora, kterou měl zajistit nový motor s vyšším výkonem. Modernizovaná jednotka měla současně umožnit lepší využití traťových rychlostí a tím zkrácení jízdních intervalů na provozovaných trasách. Veřejnou soutěž vyhrála šumperská společnost Pars nova. Šumperští využili při výrobě Regionov zkušeností z provozu prototypové jednotky motorového vozu řady 812 a řídicího vozu řady 912, která je mezi železničáři známá jako Esmeralda. První Regionova s cestujícími vyrazila 16. listopadu 2005 ve Středočeském kraji na Rakovnicku.

 

Barvy a označení podle krajů

Již od počátku se Regionovy staly součástí uceleného konceptu propagace jednotlivých českých a moravských krajů, ale i železniční dopravy a turistiky. Heslem tohoto konceptu se stalo „Regionovou vaším krajem". Jako první se takový vlak objevil v Karlovarském kraji s nápisem Karlovarská Regionova a současně byl vybaven stojany na propagační materiály. Současné vlaky Regionova nesou pouze logotyp kraje s jeho názvem jako například Jihočeská Regionova, popřípadě banery v podobě podokenních polepů. U externího zbarvení se dříve počítalo se zachováním základní koncepce barevného řešení, jednotlivé barvy se mohly lišit podle krajů. Dnes se ale žluto-zelenému tradičnímu provedení vymyká jen několik jednotlivých vozidel.

 

914

Speciálními polepy jsou v současnosti opatřeny dvouvozové jednotky 166 a 177 jezdící v Pardubickém kraji. Jedna z nich nese na bocích motiv mumie princezny Hereret, který propaguje muzeum v Moravské Třebové, a druhá zase naopak upozorňuje svým polepem na chrudimské muzeum loutkářství. A navíc jsou dva vlaky čísel 190 a 191 jezdící od června na Těšínsku a Frýdecko-Místecku v barevném podkladovém korporátním nátěru Českých drah zhotoveném podle návrhu grafického studia Najbrt. Toto neobvyklé provedení bylo výjimečně vybráno s ohledem na speciální celoplošný polep, který propaguje pohodlné cestování v Moravskoslezském kraji za finanční podpory nákupu vozidel z evropského Regionálního operačního programu. Co se týče financování, jedenáct Regionov bylo pořízeno s příspěvkem Evropské unie. Ty vozí cestující ve Středočeském, Moravskoslezském a Pardubickém kraji.

 

Technické vychytávky a drobná vylepšení

Počínaje dvouvozovou jednotkou 814.080 doznaly další vlaky řady menších vylepšení a modernizací. Například v nástupním nízkopodlažním prostoru byly umístěny háky na jízdní kola a veškerá okna začala být dodávána s tónovanými skly, dvojitým zasklením a navíc venkovní sklo je uvnitř opatřeno bezpečnostní fólií. Lepší komfort při cestování v zimě umožňují i nové topné články. Vlak doznal řady zlepšení i po technické stránce. Strojvedoucí dostali výkonnější klimatizační jednotku a změny doznalo i provedení vedení dvojkolí, kde bylo použito nových kvalitnějších materiálů.

Menší modernizace proběhly počínaje vlakem 814.138. Změněna byla zvuková signalizace při otevírání a zavírání dveří, přibyla nová ovládací tlačítka a prostor pro nástup cestujících byl zvýrazněn změnou barvy podlahové krytiny. Objevilo se také tlačítko pro invalidy a do prostoru pro cestující byl nainstalován dvojitý počet reproduktorů. Změny se udály i v technické části vozidla, kdy bylo dosazeno nové řízení vznětového motoru a vylepšená řada převodovek s elektronickým řízením. Navíc mají nyní strojvedoucí pohodlnější sedadlo s hlavovou opěrkou a aretovanými područkami.

 

Varianty provedení


trio

Motorový vůz řady 814.2 + nízkopodlažní vložený vůz řady 014.2 + motorový vůz řady 814.2 (Regionova TRIO) - celkem 26 jednotek

 

814+914 

Motorový vůz řady 814 + nízkopodlažní řídicí vůz řady 914 (Regionova) - celkem 210 jednotek (plánovaný stav k 31. 12. 2012)

 

 Jak přibývaly Regionovy do vozového parku ČD

Rok výroby a dodání k ČD / počet kusů:

 2005   1
 2006  16
 2007  29 
 2008  29
 2009  42
 2010  46
 2011  36
 2012  37

 

 ® zpracoval Martin Harák 

článek je možné přečíst i ZDE na webu časopisu Železničář


Tento článek byl zobrazen: 5470x.

Tento článek byl naposledy upraven: 04. 08. 2015
Top