ŠKODA Plzeň

Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Josef Motyčka
Datum: 00.02.1948
Místo: ŠKODA Plzeň

Na konci února 1948 byla dokončena lokomotiva 475.125. Jednalo se o klasický stroj, ale v historii české konstrukce jeden jediný, který měl místo kouřových deflektorů plechy pouze u komína a byl jimi vytvářen kanál pro odvod kouřových plynů. Úpravy vznikaly v době, kdy už některé stroje 498.0 a 477.0 zahájily různé zkoušky s upravenými deflektory pro značné strhávání kouřových plynů na stanoviště lokomotivní čety. I z tohoto důvodu se u lokomotiv řady 475.1 pracovalo se čtyřmi typy kouřových deflektorů. Ostatně, u 475.105 chyběly deflektory úplně.

Po úředním vyzkoušení byla 475.125 předána do depa Přerov, kde jezdila až do konce září 1955. Následoval přesun do Nových Zámků. A nakonec putovala do Brna, kde byla zrušena 16. 3. 1978. Likvidace proběhla ještě v roce 1978 v Kovošrotu Modřice.

 

Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.11.1951
Místo: ŠKODA Plzeň

Továrních fotografií řady 475.1 je opravdu mnoho. Zachyceny byly nejen lokomotivy jednotlivých sérií, ale i ty, které ze zkušebních důvodů něčím vybočovaly z řady. Takto byla zachycena 475.105, 25 a námi sledovaná 475.1141, neboť všechna tyčová ložiska byla valivá. Podle již zmíněné objednávky byly takto upraveny jen dvě - 475.1141 a 475.1142. Zatím co se fotograf věnoval 475.1141 v detailech na závodní točně, lokomotivě 475.1142 věnoval větší pozornost a vytvořil nádhernou řadu snímků ze zkušební jízdy.

475.1141 po vykonaní TBZ dne 12.12.1951 začala jezdit pod výtopnou Přerov a pod depem Přerov byla i zrušena dne 24. 3. 1976. Během provozu byla přerovskými správkaři upravena - spojniční ložiska na prvním a posledním spřaženém dvojkolí, chcete-li S1 a S3, byly  předělány na ložiska kluzné.

 Dodejme, že z fotografie je velmi dobře zřejmé i černé zbarvení dvojkolí lokomotivy, stejně tak jako celého stroje s červenou ořízkou. Ostatně všech 172 vyrobených "pětasedem", včetně těch, které odešly do KLDR, bylo opatřeno černým nátěrem a černými koly. Nejsou pravdivá tvrzení, že jejich kola byly červené, nebo že snad 475.1142 už tehda vyjela z bran lokomotivky v zeleném zbarvení. Ta si tehda na svůj zelený kabát musela tři a půl roku počkat.

Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.00.1952
Místo: ŠKODA Plzeň

Na závodní vlečce je připravena k odtažení lokomotiva 556.003. V době vyfocení je již bez záložního tendru a pro dlouhé odstavení je možno si povšimnout i demontované ojnice na pravé straně ochozu. Prvních 39 lokomotiv řady 556.0 si na své tendry muselo počkat i čtyři roky; výjimkou byla 556.020, která svůj tendr 935.201 dostala po třech měsících odstavení. "Trojka" byla věrná zejména severu Čech. Dosloužila poměrně brzo - v roce 1974 a zrušena byla mezi svátky v prosinci téhož roku. Jejím posledním domovem bylo depo v Chebu.

 

Autor: ŠKODA Plzeň
Datum: 01.05.1953
Místo: ŠKODA Plzeň

Čerstvou lokomotivu E499.001 ukazuje snímek v ETD Plzni Doudlevcích. Zde byly lokomotivy "elektricky" dokončovány a oživovány. Ostatně v roce 1927 zde vznikla zkušební trať pro vyzkoušení nových lokomotiv nejprve na napětí 1500 Vss a následně 3000 Vss.

Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.00.1956
Místo: ŠKODA Plzeň

V roce 1956 byly vyrobeny čtyři lokomotivy továrního typu Škoda 15E pro historické tratě Tábor - Bechyně a Rybník - Lipno. Ačkoli by se mohlo zdát, že lokomotiva je zmenšenou verzí lokomotivy E499.0, opak je pravdou. Zajímavostí těchto lokomotiv je krom obvyklé strojovny a dvou stanovišť strojvedoucího i zavazadlový oddíl; jistou zvláštností bylo i EDB. Lokomotiva byla poprvé veřejnosti představena na novém plzeňském výstavišti při příležitosti konání oslav výročí podniku ŠKODA - ZVIL. Tovární fotograf zachytil lokomotivu E422.001 na zkušební trati v závodě se skupinkou konstruktérů elektrického oddělení Škoda.

Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.00.1960
Místo: ŠKODA Plzeň

V letech 1960 až 1961 proběhla ve Škodových závodech v Plzni výroba nových šestinápravových lokomotiv pro nákladní dopravu ČSD. Byly označeny továrním typem 31E a pro dva roky výroby byly rozděleny do dvou sérií. Snímek továrního fotografa přibližuje čerstvě dokončenou skříň budoucí lokomotivy E669.127 na jedné z kolejí haly 116. Lokomotivy E669.101 až 80 byly již z výroby opatřeny přepínačem 3kV/1,5kV pro provoz na pražských spojkách

Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.00.1960
Místo: ŠKODA Plzeň

Na začátku roku 1960 byla svářeči dokončována hrubá stavba skříně lokomotivy E469.182. Lokomotivy byly u výrobce vedeny pod továrním typem 43E. Lokomotivy 43E vycházely z lokomotiv 30E (tj. E499.1), ale byla upravena převodovka vložením třetího vloženého kola, čímž byl pozměněn převod mezi trakčním motorem a dvojkolím z 1:2,27 na 1:3,11. Vložení třetího kola byla práce Prof. Ing. Dr. Františka Jansy.

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.00.1960
Místo: ŠKODA Plzeň

Na snímku ze Škody Plzeň se nachází úplně nová lokomotiva E469.159, o prolisech či lištách na bočnici se vedou stálé dohady.