Praha hl.n.

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.00.1926
Místo: Praha hl.n.

Rok 1926 - v SSSR, na vesničce Ojmjakon, naměřili nejnižší teplotu v historii -71°C; Benito Mussolini vyhlašuje fašistickou diktaturu s vládou jedné strany, Československý rozhlas zahájil pravidelné vysílání, firma Siemens vytvořila první čtvercový volič a nějaká Škodovka uvedla do provozu svou první rychlíkovou konstrukci...

Před 90. lety vznikla první šestice obdivovaných "Mikád" řady 386.0, resp. 387.0, jako tovární typ Škoda 10Lo1 od rýsovacích prken Oscara Dolcha. Před devadesáti lety byl pořízen i tento noční snímek z Wilsonova nádraží; zachycuje nový stroj 387.004 v čele osobního vlaku do Plzně. V Plzni byl ostatně od svého vyrobení doma, kde společně s pěti sestrami pobýval až do roku 1929, kdy byl přeřazen do Přerova. Jako turnusový stroj na trati Přerov - Praha byl přidělen přerovskému strojvedoucímu Josefu Beierovi a Janu Weisovi; topičům Smolka, Pivoda/Otčenášek, Ševčík. Dodejme, na základě vzpomínek Ing. Mareše, že čtverku turnusově obsluhoval nejstarší a nejmladší strojvedoucí v turnusu - Josef Beier složil strojvůdcovskou zkoušku už 8. listopadu 1895, zatím co nejmladší Weis 13. prosince 1905.

 

Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Josef Motyčka
Datum: 07.02.1947
Místo: Praha hl.n.

Za mrazivého dne, 6. února 1947, došlo k prezentaci nové řady rychlíkových lokomotiv, na pražském hlavním nádraží, novinářům, představitelům drah a ministerstva. O řadě 498.0 se psalo již od samého začátku ve všech tehdejších novinách. Výrobce při jejich stavbě pozval do lokomotivky i filmový štáb pro natočení propagačního filmu nejen firmy, ale i nové řady 498.0. K prezentaci byl vybrán stroj 498.006.

 

Autor: Miroslav Paulíček
Datum: 80.léta
Místo: Praha hl.n.

Jedno z běžných setkání na pražském hlavním nádraží, kdy bylo zachyceno pózování E499.2006 vedle EM475.1 neznámého čísla.

Autor: Robert Kubica
Datum: 80. léta
Místo: Praha hl.n.

Typický obrázek 80. let. Přípřež v podobě stroje E499.1007 v tmavě zeleném laku, doplněném o oranžové výstražné proužeky, na čele vlaku osobní dopravy na hlavním nádraží v Praze.

Autor: Ivan Bednařík
Datum: 80.léta
Místo: Praha hl.n.

Posunující záloha v podobě "žehličky" E458.1014 vyčkávala na pražském hlavním nádraží na další pokyny. Vedle ní postávala "jedničková bobina" E499.1044.

Autor: Miroslav Paulíček, sbírka: Aleš Krška
Datum: 80. léta
Místo: Praha hl.n.

Pražské hlavní nádraží opouští souprava mezinárodního expresu a na jeho postrku duní plzeňský "brejlovec" T478.4008.

Autor: Ivan Bednařík
Datum: Začátek 80. let
Místo: Praha hl.n.

Na pražském hlavním nádraží byla na začátku 80. let zdokumentována "zamračená" T478.1133.

Autor: Josef Motyčka
Datum: 10.10.1977
Místo: Praha hl.n.

25. března 1947 vykonala Technicko-bezpečnostní zkoušku lokomotiva 534.0374 a o tři dny později byla přidělena výtopně Žilina. Do depa Praha-Vršovice přešla v listopadu 1961. 23. února 1965 byla navrácena zpět do provozu po provedené LG opravě v Plzni, ale nyní nově s dyšnou Giesel. Od 18. 2. 1975 se lokomotiva objevuje v depu Kladno. V říjnu 1977 je k vytápěcím účelům přesunuta do Vršovic. 26. listopadu 1977 došlo u lokomotivy k závažné mimořádné události, kdy praskl obvodový svár parojemu přímo v Praze na hlavním nádraží. Ten byl tlakem vystřelen a dopadl na čtvrté nástupiště. Mimořádnost se obešla bez zranění, ale měla dalekosáhlý důsledek. V listopadu 1977 je zakázáno využívat k vytápění parních lokomotiv na pražském hlavním nádraží a Masaryčce. Rovněž byly všechny lokomotivy 534.03 se svařovanými parními dómy odstaveny a musely projít mimořádnými kotlovými prohlídkami. 534.0374 byla po této události odtažena do Kladna a 15. května 1978 odeslána do Zdic k likvidaci.

 

strana: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 poslední
Top