Praha

Autor: sbírka: Josef Motyčka
Datum: 00.00.1933
Místo: Praha

Zřejmě v roce 1933 byl vyfocen v Praze (popiska uvádí Masarykovo nádraží, ale tam "dráty" nevedly) stroj 387.003. Je již po střední opravě, kde obdržel kouřové deflektory a černý nátěr. V oné době ještě rovněž patřil rychlíkovému depu Přerov, kam došel z Plzně bez kouřových deflektorů 23. dubna 1929. Po zaškolení personálu výtopny Přerov se první šestice lokomotiv řady 387.0 zapojila do plného provozu "na Prahu" od 17. 5. 1929. Turnus byl vytvořen pro pět strojů a obsahoval rychlíky č. 3, 6, 5, 4, 7, 8; stroj 387.002 byl zálohou pro případné opravy strojů a cyklické vymývání. Počátky provozu však nebyly pro tuto vozbu nikterak lehké - jak uvádí ve svých vzpomínkách Ing. Vlastimil Mareš, nejvyšší dovolená rychlost 90 km/h byla u 25 stanic snížena, v několika případech, až na pouhých 30 km/h. Dodejme ještě, že trojka patřila od 17. 5. 1929 tříčlenným lokomotivním četám Josef Podloucký/Košař, Kavka; Rudolf Christen/Šípal, Kaláb. Změna nastala v roce 1931, kdy strojvedoucí Podloucký odešel do důchodu a byl nahrazen strojvedoucím Čápem a v roce 1932 pak za druhého strojvedoucího Christena stroj „osedlal“ strojvedoucí Navrátil.

Aby byl výčet dat tohoto stroje ve výtopně Přerov úplný, je nutno zmínit i zkoušky ČSD na dvou strojích 387.003 a 387.010 ke zjištění účinnosti přehřívačů páry. Zkoušky probíhaly na trati Přerov - Praha ve dnech 10., 11. 3. 1932 (se strojem 387.010 s malotrubnatým přehřívačem) a 17., 18. března 1932 (se strojem 387.003 s velkotrubnatým přehřívačem). Při zkoušce byly prokázány nesporné výhody velkotrubnatého přehřívače a zároveň byl u stroje 387.003 naměřen výkon 1850 koní na háku, resp. indikovaný výkon 2200 koní. Tento výkon byl naměřen v náročném úseku za Krasíkovém při rozjezdu z pomalé jízdy 30 km/h. Při zkouškách byl stroj veden strojvedoucím Josefem Hahnem, souprava sestávala z měřícího vozu a 14 čtyřnápravových vozů s celkovou hmotností 543,4 tuny.

13. prosince 1933 "trojka" opouští Přerov a odchází do výtopny Praha - Masarykovo.

 

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.00.1948
Místo: Praha

Lokomotiva 498.016 byla jednou z mnoha této řady, ke kterým, na samém počátku jejich provozu, máme fotografie. "Albatros" je zachycen ještě v technickém provedení z výroby a na rekonstrukci teprve čeká. S rokem 1952 bylo zahájeno při Ls opravách k dosazení komůrkových roštnic Hulson, úpravy popelníku a zejména dosazení dyšny Kylchap ruku v ruce s mechanickým přikladačem. "Šestnáctka" v době pořízení snímku patří depu na Masaryčce, kde se nacházela od prozatimního převzetí 18. 3. 1947. Technicko-policejní zkoušku absolvovala 2. dubna 1947. Zajímavostí jejího života je i fakt, že vystřídala jen dvě depa; na Masaryčce sloužila až do roku 1960, kdy je 14. května předána do depa Plzeň. V září 1969 je z provozu odstavena, 22. září 1969 je vydán návrh na zrušení a již 6. 10. 1969 je zrušena. K prvnímu srpnu 1970 je převedena na vytápěcí kotel K 444, aby jako kotel byla zrušena 1. 7. 1973. O dva roky později je přistavena k likvidaci do Kovošrotu Plzeň.

 

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.00.1948
Místo: Praha

Lidé&lokomotivy: Nová lokomotiva 475.168 a její lokomotivní četa. Období brigadýrek teprve nastane, a tak jistě zaujme i způsob oblékání lokomotivních čet v době konce 40. let minulého století.

Autor: archiv DP
Datum: 00.00.1951
Místo: Praha

Vůz Škoda RO čísla 65 na lince č. 107 Dopravního podniku hlavního města.

Autor: archiv DP Prahy
Datum: 00.00.1965
Místo: Praha

Zánovní "erťák" čísla 4416 na lince 129.

Autor: Josef Kulaviak
Datum: 25.06.2008
Místo: Praha

Jedna z posledních "původních" tramvají typu KT8D5 čísla 9042 mířila na lince číslo 9 do Husinecké.

Autor: Josef Kulaviak
Datum: 25.06.2008
Místo: Praha

Vůz KT8D5 čísla 9023 nasazený na "školní" jízdu nedaleko smíchovského nádraží.

Autor: Josef Kulaviak
Datum: 30.09.2011
Místo: Praha

Dosluhující kačerovská Karosa B732 čísla 5819 míří jako linka číslo 114 do Šeberáku.

1