770 001-6


Tato galerie byla zobrazena: 5812×.

Autor: ČKD Praha, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.09.1965
Místo: Brno BVV

V prosinci 1963 byly po dvou letech snažení dokončeny tři prototypy nové těžké posunovací lokomotivy určené především pro export, ale konstruktéry ČKD uvažovanou i pro tuzemské využití. Byly jimi dva širokorozchodní "čmeláci" - ČME3-001 a 02 a T669.0001 pro použití u ČSD (normální rozchod, nižší hmotnost, plně využitý výkon spalovacího motoru a rozdílné spřáhlové a narážecí ústrojí). Zatím co stroje ČME3-001 a 02 se zpočátku podrobovaly zkouškám v Čierné nad Tisou, T669.0001 absolvovala zkoušky v závodě, na okruhu v Cerhenicích a na tratích ČSD. Zkouškám byla podrobována dlouhé měsíce, přičemž po absolvování technicko-bezpečností zkoušky 8. února 1964 byla přidělena do motorového depa v Praze - Libni, aby byla dál pod drobnohledem mateřského závodu. Zatím co lokomotivy ČME3 pro SSSR byly v ČKD sériově vyráběny od roku 1964, s verzí pro ČSD to bylo poněkud složitější. Přes peripetie, sliby a odvolávání bylo rozhodnuto přesunout výrobu nových lokomotiv T669.0 do Dubnice nad Váhom, kde první sériové lokomotivy vyjely v létě 1967. Sériová výroba přímo v ČKD nebyla možná pro naprosté vytížení závodu výrobou exportních lokomotiv do SSSR, zejména pak výše zmíněných lokomotiv ČME3. 

Autor: Josef Mandys
Datum: 27.09.1987
Místo: Kralupy nad Vltavou

V Kralupech nad Vltavou dne 27.9.1987 sloužil na staničním posunu "pračmelák" T669.0001.

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 29.06.1996
Místo: Kralupy nad Vltavou

První a zároveň prototypový stroj své řady, lokomotiva 770.001-6 (T669.0001) zachycená v Kralupech nad Vltavou, kde sloužila.

Autor: Jaroslav Cempírek
Datum: 29.09.2000
Místo: Depo Most

Na paprsku u točny v mosteckém depu byl delší dobu odstavený první stroj své řady. Autor ho zdokumentoval ve stavu, kdy pozvolna začínal sloužit jako zdroj ND. Lokomotiva byla nakonec opravena a uvedena do muzejního stavu. Dnes patří do DHV Lužná u Rakovníka.

Autor: Jaroslav Cempírek
Datum: 20.06.2002
Místo: Žatec

Vzorně opravený "čmelák" T669.0001 se předváděl ve stanici Žatec.

Autor: Aleš Bílek
Datum: 23.05.2015
Místo: Lipová u Chebu

Z důvodu výluky na Německém území jel Orient Expres 23. 5. 2015 odklonem přes Cheb. Ani zde se ale nevyhl výluce a z důvodu "napěťovky" v úseku Lipová u Chebu až Cheb a musel být na přípřeži nasazen "Čmelda" T669.0001. Ten pomohl vlakové 363.064-7 přes výluku.