Autor: sbírka: Michal Štrublík

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.07.1964
Místo: Karviná

Trosky R288 a lokomotivy 498.038/935.038 na Odbočce. Koukolná.

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.07.1964
Místo: Karviná

7. července 1964 se čerstvě měsíc bohumínská 498.038 vydala z Petrovic u Karviné s R288. Její cesta skončila po deseti minutách jízdy, kdy po projetí návěsti stůj lokomotivní četa se svou lokomotivou vjela na odvratnou kolej na odbočce Koukolná poblíž nové postavené stanice Karviná hlavní nádraží. V plné rychlosti lokomotiva prorazila "šturc" a následně spadla z náspu a zakončila svoji cestu v místním poli. Kinetická energie soupravy dokončila dílo zkázy. Tendr 935.038 poškodil stanoviště strojvedoucího, v jehož útrobách se těžce zranil pomocník strojvedoucího a strojvedoucí na místě zahynul.

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 20.08.1968
Místo: Libuň

Z lokomotivy 434.2 neznámý fotograf zachytil posunující 524.168 ve stanici Libuň. Celou neopakovatelnou scénu doplňuje zřícenina hradu Trosky, jehož zakladatel Čeněk z Vartenberka, vystavěl dnešní dominantu Českého ráje na stejnojmenné hoře v nadmořské výšce 488 m. n. m. Zajímavostí snímku je jeho pořízení jen několik hodin před vpádem "spřátelených" vojsk, jež zastavil reformní proces Pražského jara. Rovněž hvězda na dýmnici bude za několik dní již minulostí. „Pětikolák“ byl zrušen pod depem Hradec Králové 23. 6. 1972 a v prosinci téhož roku byl předán k likvidaci do Kovošrotu Česká Lípa. Z pohledu jeho provozního života můžeme zmínit, že své výkony odevzdal výtopnám a depům v Liberci (během války jako DRB 95.238), Letohradu, Brnu, Jičínu, resp. depu Hradec Králové.

 

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 19.12.1968
Místo: Přerov

Od 22. srpna 1966 do 23. května 1972 náležela pod depo Olomouc i zachycená "ušatá" 464.036. Vyčkává v perónech olomoucké stanice na výkonu první turnusové skupiny pro pět strojů řady 464.0 s denním proběhem 260 kilometrů. Jak takový turnus vypadal?

V první den se stroj vydal s osobním vlakem do Přerova, aby před svým odpoledním návratem stihl odvézt obrat 603/610 do Moravského Písku. Po návratu do Olomouce, a po potřebném provozním ošetření, stroj vyrazil do Brna s 267, aby se na druhý den vrátil s vlakem 270, resp. 268. V 9:36 nastoupila do služby nová lokomotivní četa, která si svůj stroj připravila na "kolečko" do Krnova s rychlíkem 1002 a další den pak z Krnova do Olomouce 1003. Po příjezdu do Olomouce následovala Lv jízda do Přerova pro vlak 523 do Šumperka, kde lokomotiva nocovala a vstoupila do čtvrtého turnusového dne. Ve 4:58 se pak s 520kou vydala zpátky do Přerova. Následoval rychlý obrat do Starého Města u Uherského Hradiště a po rychlém otočení v Olomouci od vlaku 533 odjela do Prostějova, kam přijela několik minut po půlnoci. V poslední turnusový den ještě stihla odvést osobní vlak do Olomouce, a pak rychlík do Jeseníku, kde během pobytu odvezla dva páry osobních vlaků do Lipové Lázně; celý turnusový oběh zakončila v Olomouci ve 20:36, kdy zastavila s vlakem 267.

 

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 60.léta
Místo: Česká Třebová

V kolejišti stanice Česká Třebová čeká na odjezd „jedničková bobina“ E499.122. V provozu mezi Prahou a Českou Třebovou "jedničky" doplnily flotilu "nulkových bobin".  Samo depo Česká Třebová dostalo z výroby 26 strojů, naproti tomu Praha pouze čtyři. Pro zajímavost dodejme, že lokomotivy E499.101-31 byly dodatečně upraveny pro provoz na napětí 1500V ss po pražských spojkách.

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 25.02.1971
Místo: Depo Brno dolní n.

V depu Brno dolní byla zachycena odpočívající 464.201. Do tohoto depa byly 464.201 a 202 společně předány 11. 11. 1967 z Jihlavy. Po předání byly lokomotivy nasazovány letmo a po hlavních opravách byly postupně zapřaženy zejména do vozby vlaků Brno - Přerov a zpět. Doplňovaly výkony za řady 477.0 a 475.1, kterým se řada 464.2 dokázala vyrovnat a dle vzpomínek pamětníků i mnohdy překonat (u řady 477.0). V roce 1971 byla 201čka již bez tovární hvězdy; doba ji však hvězdu vrátí zpět. V depu Jihlava, Brno i Olomouc byly lokomotivy udržovány v zelené barvě; jen v posledních letech bez bílého pruhu a naopak s ořízkou velkých ploch vodních van, budky, uhelného prostoru a válců.

 

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.00.1973
Místo: Depo Olomouc

24. března 1972 byly obě lokomotivy 464.2 předány do depa Olomouc na základě snah místních strojvedoucích pod záštitou Ing. Klapky. 464.202 začala jezdit jako první za lokomotivu 464.060, zatím co 464.201 podstoupila před uvedením do provozu potřebné opravy. 464.201 nahradila v turnusu 464.034, přičemž svůj první vlak pod Olomoucí vedla 29. března 1972. 1. dubna 1972 došlo k vykolejení 464.201 při vedení vlaku 1002 ve stanici Lipová Lázně, což způsobilo odstavení 201čky a následné odeslání do vyvazovací opravy, přičemž 464.202 dál jezdila dle turnusu, ale přes Ramzovou měla řada 464.2 do ukončení vyšetřování příčiny nehody zákaz nasazení. V následujícím grafikonu byla pro řadu 464.2 + 1x 477.0 vypracována turnusová skupina, kde 464.2 vozily svůj vlak 1003/1002 do Jeseníku a pro doplnění výkonů dva páry vlaků do Hrubé Vody a jeden par do Nezamyslic.