Autor: Ladislav Kroul

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 80. léta
Místo: Přerov

Přerovské "skokany" ř. T211.1 se občas v rámci potřeby vzdálily z topírenského posunu v místním depu i do různých míst ve zdejším důležitém železničním uzlu. Na snímku vidíme stroj T211.1028 na pravém přednádraží, kde byl zachycen s pomocným vozem, který byl ložen takřka vším možným.

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 00.00.1977
Místo: Stéblová

Necelý rok před svým zrušením byla v nechvalně známé stanici Stéblová zachycena lokomotiva 475.1117. V té době náležela depu Hradec Králové, kam dorazila teprve v roce 1972, konkrétně 17. července. Jednalo se o vrchol tehdejšího provozu lokomotiv řady 475.1 v hradeckém depu a 475.1117 byla nakonec jednou z posledních v provozu. Od roku 1975 byly lokomotivy řady 475.1 již bez turnusové služby na trati z Liberce do Havlíčkova Brodu. V roce 1977 se lokomotiva již využívala letmo a výjimkou nebyl ani lehký nákladní vlak. Až do svého přesunu do Hradce Králové byla v provozu na Slovensku - v lokomotivních depech Spišská Nová Ves, Žilina, Vrútky, Bratislava východ, Bratislava hlavné a nakonec Zvolen, kde byla v provozu od 3. 12. 1964. Poslední cesta, kam 475.1117 vyrazila, byla Severní Morava - likvidace totiž proběhla v Polance nad Odrou.

 

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 00.00.1978
Místo: Hradec Králové

V dubnu 1947 byla ve Škodových závodech v Plzni vyrobena lokomotiva 534.0441. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 11. června 1947 a ještě v témže měsíci byla přidělena do Olomouce, kde sloužila až do svého předání do depa Nymburk v roce 1953. Dál sloužila na Kladně, ve Zvolenu, Břeclavi, Lounech, Letohradu, krátce v Liberci a opět, od 26. dubna 1973, v PLD Letohrad. Z dílenských zásahu vyzdvihněme dosazení nového ocelového topeniště v roce 1959 a dosazení dyšny Giesel v červnu 1964, kdy v dílnách ve Zvolenu prodělala opravu v rozsahu Lv. 12. listopadu 1979 lokomotivě propadla provozní způsobilost kotle a byla z provozu odstavena. Návrh na zrušení nese datum 26. březen 1979; 13. 6. 1979 byla lokomotiva zrušena. Zanikla v Kovošrotu Zdice v roce 1980.

 

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 21.04.1978
Místo: Praskačka

I jednokolejné tratě ve východních čechách v okolí Hradce Králové, byly typické pro šestinápravové stroje řad E 669.1 a 2. Tuto nezapomenutelnou éru, poctivé nákladní dopravy nám přibližuje záběr na šestikolo E669.1109 ve stanici Praskačka v dubnu roku 1978.

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 17.05.1978
Místo: Velký Osek

Přesně po 37 letech zveřejněný snímek lokomotivy E669.138 byl autorem vytvořen u Velkého Oseka. Za zmínku stojí původní označení lokomotivy.

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 28.05.1978
Místo: Hradec Králové

Končí květen roku 1978; topič a zároveň fotograf své lokomotivy 556.033 si pořizuje několik snímků dožívajícího stroje. Na kouřových deflektorech ještě razí bílou barvou provedené nápisy k oslavě májových dní. 556.033 byla dlouhá léta věrná depu Hradec Králové. Občas se objevila na záskok v Jaroměři, aby v posledních měsících svého života udělala nějaký ten výkon na první záloze v Hradci, tak jako 28. května. Lokomotiva v provozu už dlouho nebude - její kotel propadne po odročení 21. srpna 1978. Je takříkajíc vysoké datum, a ačkoli ještě některé stroje řady 556.0 v následujícím roce podstoupí dílenské opravy v Českých Velenicích, pro 556.033 je toto datum osudové. Zrušena byla 14. 10. 1978.

 

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 28.05.1978
Místo: Hradec Králové

Místo, které obdivují kluci od čtyř do sta let - stanoviště lokomotivy bylo, je a já věřím, že i v následujících letech bude, alchymistickou dílnou pro dva muže, jež svými silami, ale i patřičným respektem a láskou, ovládaly stovky a tisíce koní, jež probudila k životu odvěká nenávist vody a ohně. Ať se již jedná o mohutného nákladního štokra, lehkonohou rychlíkovou krásku balancující na vysokých kolech až po pitoreskní "třistadesítku", která svou vytrvalostí a obratností zaslouží patřičný obdiv všech, je stanoviště těchto lokomotiv snem nejednoho kluka. Tyto sny se zdály před sto padesáti lety stejně jako dnes.

(556.033, 1. záloha Hradec Králové)

 

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 28.05.1978
Místo: Hradec Králové

Na konci směny, běhěm zbrojení v depu Hradec Králové, si pořídil topič/pomocník strojvedoucího - pan Ladislav Kroul, fotografii stroje 534.0384.Lokomotiva se právě vrátila z Jičína, od Mn vlaku. Vyfotografována je deset měsíců před svým zrušením a převedením na vytápěcí kotel K719.

Top