Autor: Ladislav Kroul

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 80. léta
Místo: Přerov

Přerovské "skokany" ř. T211.1 se občas v rámci potřeby vzdálily z topírenského posunu v místním depu i do různých míst ve zdejším důležitém železničním uzlu. Na snímku vidíme stroj T211.1028 na pravém přednádraží, kde byl zachycen s pomocným vozem, který byl ložen takřka vším možným.

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 00.00.1977
Místo: Stéblová

Necelý rok před svým zrušením byla v nechvalně známé stanici Stéblová zachycena lokomotiva 475.1117. V té době náležela depu Hradec Králové, kam dorazila teprve v roce 1972, konkrétně 17. července. Jednalo se o vrchol tehdejšího provozu lokomotiv řady 475.1 v hradeckém depu a 475.1117 byla nakonec jednou z posledních v provozu. Od roku 1975 byly lokomotivy řady 475.1 již bez turnusové služby na trati z Liberce do Havlíčkova Brodu. V roce 1977 se lokomotiva již využívala letmo a výjimkou nebyl ani lehký nákladní vlak. Až do svého přesunu do Hradce Králové byla v provozu na Slovensku - v lokomotivních depech Spišská Nová Ves, Žilina, Vrútky, Bratislava východ, Bratislava hlavné a nakonec Zvolen, kde byla v provozu od 3. 12. 1964. Poslední cesta, kam 475.1117 vyrazila, byla Severní Morava - likvidace totiž proběhla v Polance nad Odrou.

 

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 00.00.1978
Místo: Hradec Králové

V dubnu 1947 byla ve Škodových závodech v Plzni vyrobena lokomotiva 534.0441. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 11. června 1947 a ještě v témže měsíci byla přidělena do Olomouce, kde sloužila až do svého předání do depa Nymburk v roce 1953. Dál sloužila na Kladně, ve Zvolenu, Břeclavi, Lounech, Letohradu, krátce v Liberci a opět, od 26. dubna 1973, v PLD Letohrad. Z dílenských zásahu vyzdvihněme dosazení nového ocelového topeniště v roce 1959 a dosazení dyšny Giesel v červnu 1964, kdy v dílnách ve Zvolenu prodělala opravu v rozsahu Lv. 12. listopadu 1979 lokomotivě propadla provozní způsobilost kotle a byla z provozu odstavena. Návrh na zrušení nese datum 26. březen 1979; 13. 6. 1979 byla lokomotiva zrušena. Zanikla v Kovošrotu Zdice v roce 1980.

 

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 21.04.1978
Místo: Praskačka

I jednokolejné tratě ve východních čechách v okolí Hradce Králové, byly typické pro šestinápravové stroje řad E 669.1 a 2. Tuto nezapomenutelnou éru, poctivé nákladní dopravy nám přibližuje záběr na šestikolo E669.1109 ve stanici Praskačka v dubnu roku 1978.

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 26.04.1978
Místo: Choťovice

Po trati 020 ze stanice Velký Osek přes Chlumec nad Cidlinou, Hradec Králové až do stanice Choceň vozily nákladní vlaky také třebovské stroje řady E669. Na snímku autora vidíme stroj E669.1148, který byl opatřen celozeleným nátěrem, doplněný o výstražné proužky na čelech. Toto barevné provedení naštěstí tolik lokomotiv nemělo a brzy se jim začal po dílenských opravách vracet původní tovární. 

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 17.05.1978
Místo: Velký Osek

Přesně po 37 letech zveřejněný snímek lokomotivy E669.138 byl autorem vytvořen u Velkého Oseka. Za zmínku stojí původní označení lokomotivy.

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 28.05.1978
Místo: Hradec Králové

Končí květen roku 1978; topič a zároveň fotograf své lokomotivy 556.033 si pořizuje několik snímků dožívajícího stroje. Na kouřových deflektorech ještě razí bílou barvou provedené nápisy k oslavě májových dní. 556.033 byla dlouhá léta věrná depu Hradec Králové. Občas se objevila na záskok v Jaroměři, aby v posledních měsících svého života udělala nějaký ten výkon na první záloze v Hradci, tak jako 28. května. Lokomotiva v provozu už dlouho nebude - její kotel propadne po odročení 21. srpna 1978. Je takříkajíc vysoké datum, a ačkoli ještě některé stroje řady 556.0 v následujícím roce podstoupí dílenské opravy v Českých Velenicích, pro 556.033 je toto datum osudové. Zrušena byla 14. 10. 1978.

 

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 28.05.1978
Místo: Hradec Králové

Místo, které obdivují kluci od čtyř do sta let - stanoviště lokomotivy bylo, je a já věřím, že i v následujících letech bude, alchymistickou dílnou pro dva muže, jež svými silami, ale i patřičným respektem a láskou, ovládaly stovky a tisíce koní, jež probudila k životu odvěká nenávist vody a ohně. Ať se již jedná o mohutného nákladního štokra, lehkonohou rychlíkovou krásku balancující na vysokých kolech až po pitoreskní "třistadesítku", která svou vytrvalostí a obratností zaslouží patřičný obdiv všech, je stanoviště těchto lokomotiv snem nejednoho kluka. Tyto sny se zdály před sto padesáti lety stejně jako dnes.

(556.033, 1. záloha Hradec Králové)

 

Top