Autor: Ivan Šnábl

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.00.1971
Místo: Praha-Vysočany

Na hradle Černý Most zachytil náš bývalý kolega Ivan Šnábl stroj 464.026. Ten začal svůj život ve výtopně Česká Lípa a přes Masarykovo n., Prahu-Smíchov, Ostravu, Cheb, Horní Heršpice, Vrútky, Turnov a nakonec Letohrad dosloužil 14. 10. 1978, kdy byl zrušen. Zanikl v Kovošrotu Kladno-Dříň.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.00.1971
Místo: Praha-Vysočany

V listopadu roku 1943 přešla do Jihlavy lokomotiva 464.070; náležela do turnusu pro osobní vlaky mezi Jihlavou, Brnem a Prahou-Těšnovem. 1. 7. 1966 její jihlavská kapitola skončila - vlivem elektrifikace je přesunuta do Nymburka, kde dál vozí své osobní vlaky přes Lysou nad Labem do Prahy - Těšnova. A právě na těchto nymburských výkonech byla zachycena Ivanem Šnáblem. Její provoz do Těšnova však již pěl labutí píseň a pro úbytek výkonů je nakonec v červenci 1975 přesunuta do Kolína. Zde dosloužila v druhé polovině roku 1976 a 10. 12. 1976 byla zrušena; 13. ledna 1977 byla převedena na vytápěcí kotel K 669.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.00.1971
Místo: Depo Zdice

Svým atypickým umístěním kouřových plechů lehce rozeznatelnou 555.3142 zachytil autor při jízdě vlakem u depa Zdice. Zrušena byla v témže roce dne 15. 12. 1971. Ve Zdicích byla doma od své rekonstrukce 12. 8. 1964.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 28.08.1971
Místo: Tuháň

Od prosince 1970 čekala v Kovošrotu Tuháň na svůj odsud lokomotiva 555.3131. Před rekonstrukcí na vytápění mazutem nesla označení 555.0131, přičemž patřila ke stovce zakoupených strojů v Sovětském svazu pro ČSD. Od 4. února 1965 jezdila v depu Veselí nad Moravou, aby 10. 12. 1968 přešla pod depo Břeclav. Zde sloužila krátce - do května 1969, kdy byla naposled předána do depa Kralupy nad Vltavou. Dne 4. 8. 1970 byla lokomotiva vyřazena.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 28.08.1971
Místo: Tuháň

Za vznikem rekonstrukce lokomotiv 555.0 na mazutové vytápění stál ropovod "Družba", který byl postaven v období let 1960 až 1964. Tím se ze Sovětského svazu dostala do Československa levná ropa, která přiměla ČSD provést na svých parních lokomotivách vůbec poslední rekonstrukci. Rekonstrukce na vytápění mazutem probíhala v letech 1963 až 1965 nejprve v Bratislavě a pak v dílnách ČSD v Mostě a Nymburku, stejně jako přímo v SSSR v dílnách SŽD Ivano-Frankovsk a depu Kovel.

V roce 1965 byla do provozu uvedena i námi sledovaná 555.3068, která svou kariéru na mazutové vytápění zahájila v depu Kladno. Odtud putovala již jen do Kralup nad Vltavou, kde ji zastihlo zrušení na Den dětí 1970. Vzhledem k ropné krizi, vypuknuvší na přelomu 60. a 70. let, byly lokomotivy 555.3 poměrně rychle odstavovány. Získaly si za svou krátkou kariéru řadu oblíbenců pro svůj velký výkon, ale i značnou skupinu odpůrců, kteří měli na paměti exploze těchto lokomotiv, při kterých umíraly lokomotivní čety. Na druhou stranu nutno podotknout, že za explozemi lokomotiv stála špatná údržba a chybná obsluha lokomotivních kotlů.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 28.08.1971
Místo: Tuháň

Již tři roky zrušená 354.777 čeká na svou likvidaci poblíž kovošrotu na Tuháni. Vyřazena od ČSD byla 28. května 1968 po službě trvající od roku 1912, kdy byla vyrobena u StEG pod výrobním číslem 3862 jako kkStB 429.208. Po roce 1918 zůstala na našem území a v rámci rekonstrukce byla v dílnách ČSD zrekonstruována na dvojčitou, což ji umožnilo setrvat ve službě ČSD jako jedna z posledních.

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.00.1972
Místo: Roztoky-Žalov

U zastávky Roztoky-Žalov projížděla ku Praze "raketa" v jejímž čele byl děčínský "brejlovec" T478.3016.

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.00.1972
Místo: Praha-Malešice

Boční pohled na "uhelku" E469.I18 pořídil na snímek autor v pražských Malešicích.