Autor: Ivan Šnábl

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 19.01.1980
Místo: Praha-Vršovice

13. 6. 1979 byla administrativně zrušena poslední provozní lokomotiva řady 477.0 - stroj 477.043. Po svém zrušení v Kolíně byla lokomotiva 477.043, v roce 1979, prodána mimo ČSD do vlastnictví malešické teplárny, kde byla ihned vyvíjena aktivita k provedení opravy lokomotivy do provozního stavu. V prosinci 1979 byla přistavena k provedení opravy v rozsahu Lv do dílen České Velenice, které v té době končily s opravou parních lokomotiv, a právě 477.043 měla být tou úplně poslední. Naštěstí to nebyla pravda a i v následujících letech probíhaly další opravy parních lokomotiv. 4. ledna 1980 proběhla první zkušební jízda po stanici v Českých Velenicích a 19. 1. 1980 byl zaveden zvláštní parní vlak s nově opravenou soukromou 477.043 v čele z Českých Velenic do Prahy-Vršovic. 15. května 1980 vykonala svou druhou Technicko-bezpečnostní zkoušku pod  dohledem zkušebního komisaře Ing. Jindřicha Hály.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 15.03.1980
Místo: Čelákovice

17. dubna 1974 propadla kotlová způsobilost lokomotivy 464.202. Jejím posledním výkonem těsně před propadnutím kotle byl osobní vlak do Hrubé Vody s četou Svozil/Hrazdil. Poté byla lokomotiva odstavena v prostoru depa Olomouc, ale ne dlouho. Ještě před úředním zrušením byla lokomotiva převezena do depa Nymburk, kde společně s 477.060 odjela do depozitáře NTM Praha v Čelákovicích. Zde následně stala dlouhé roky a jen výjimečně se k ní dostali nadšenci železnice a lokomotiv. Před slavnostním ukončením provozu roku 1980 v Liberci byla Ing. Jindřichem Bekem vynesena myšlenka o vzhledové opravě 464.202 a 477.060, která již brzy měla nabrat spád. 15. 3. 1980 byly lokomotivy prohlednuty a byla zahájena příprava na přepravu několik let odstavených lokomotiv. V květnu 1980 byla 464.202 přepravena do depa Nymburk, kde brzy na to byla zahájena její vzhledová oprava.

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 16.03.1980
Místo: Chýnov

Přesně za devět měsíců od pořízení snímku - 16. 12. 1980 - byla zrušena jedna z táborských 556.0366. Snímek byl pořízen na táborském zhlaví v Chýnově. 

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 20.04.1980
Místo: Tábor

V PLD Tábor byly posledními "štokry" 556.0 stroje inventárních čísel 216, 366 a 368. Lokomotiva 556.0216 byla zachycena autorem během posunu se soupravou od osobního vlaku v žst. Tábor. Právě na jaře 1980 výše jmenované tři lokomotivy řady 556.0 vozily posilové osobní vlaky mezi Táborem a Prahou. V druhé polovině dubna 1980 se však vozba těchto posilových vlaků párou blížila ke konci a z Prahy do Tábora poslední vlak vyjel 25. dubna 1980. Jak je i ze snímku patrné, lokomotivy byly v tomto období vzorně udržovány a to nejen táborskými lokomotivními četami, ale i studenty z průmyslových škol v Praze. Po ukončení vozby osobních vlaků do Prahy se poslední tři "štokři" střídali na obsluze manipulačních vlaků. A právě ten poslední parní manipulák do Pelhřimova a zpět, mající čísla Mn 88254/88252, vezla lokomotiva 556.0216 dne 6. 7. 1980. V následujícím týdnu byla 556.0216 odstavena a po zrušení byla v únoru 1981 převedena na vytápěcí kotel K 779.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 08.05.1980
Místo: Plzeň hl.n.

Ještě relativně "mladá" lokomotiva T478.3210 postávala v čele vlaku osobní dopravy na první koleji hlavního nádraží v Plzni. V pozadí vidíme již dávno neexistující "véčka" sudých kolejích. Stejně jako tato neproměnná návěstidla, zmizely z provozu po letech i lokomotivy řady T478.3 (753). Už v roce 1980 je ze svých pozic začaly pomalu vytlačovat tehdy nejen do Plzně nově dodané T478.4 (754). Za všimnutí stojí také na čele umístěný erb se znakem Plzeňského LD. 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 08.05.1980
Místo: Tišnov

V depu Tišnov byla zachycena dosluhující, ale stále krásná, lokomotiva 475.194 z depa Brno - dolní. Svůj život začala v depu Břeclav. Následně prožila roky v Bratislavě a Nových Zámcích, aby od 22. února 1959 přešla do depa Veselí nad Moravou. 8. 5. 1977 byla přidělena do Brna, kde sloužila až do svého zrušení 20. 10.1980. Na konci listopadu roku 1980 byla převedena na vytápěcí kotel K 767. Po ukončení vytápění prostor depa Brno - dolní byla po delší době chátrání získána do rukou soukromého majitele, který ji do dnešních dní zachoval, avšak ve značně nekompletním stavu. Pravdou je, že v uplynulých letech prošla konzervací proti dalšímu chátrání.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 08.05.1980
Místo: Depo Lužná u Rakovníka

Ešte prevádzkový "štoker" 556.0265 bol zvečnený v PLD Lužná u Rakovníka. Lokomotíva bola zrušená 16.12.1980 vo Vršovicích  a na vykurovací kotol prevedená k 16.1.1981.

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 08.05.1980
Místo: Plzeň hl.n.

Ve stanici Plzeň provádí jeden z posledních posunů dožívající 534.0453. Náleží do depa v Klatovech, kde získala v posledních letech svého provozu velkou popularitu. Paradoxně v Klatovech dosloužilo "kremáků" nejvíce - sem se dostaly povětšinou ze slovenských dep, kde vlivem motorizace již nebyla práce. Právě v polovině 70. let tak zástupci depa Klatovy a Sokolov jezdily na Slovensko přebírat lokomotivy řady 534.03, zatím co modernější a silnější stroje řady 556.0 již čekaly na odtažení do kovošrotu.