Autor: ČKD Praha, sbírka: Michal Štrublík

Autor: ČKD Praha, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.09.1965
Místo: Brno BVV

V prosinci 1963 byly po dvou letech snažení dokončeny tři prototypy nové těžké posunovací lokomotivy určené především pro export, ale konstruktéry ČKD uvažovanou i pro tuzemské využití. Byly jimi dva širokorozchodní "čmeláci" - ČME3-001 a 02 a T669.0001 pro použití u ČSD (normální rozchod, nižší hmotnost, plně využitý výkon spalovacího motoru a rozdílné spřáhlové a narážecí ústrojí). Zatím co stroje ČME3-001 a 02 se zpočátku podrobovaly zkouškám v Čierné nad Tisou, T669.0001 absolvovala zkoušky v závodě, na okruhu v Cerhenicích a na tratích ČSD. Zkouškám byla podrobována dlouhé měsíce, přičemž po absolvování technicko-bezpečností zkoušky 8. února 1964 byla přidělena do motorového depa v Praze - Libni, aby byla dál pod drobnohledem mateřského závodu. Zatím co lokomotivy ČME3 pro SSSR byly v ČKD sériově vyráběny od roku 1964, s verzí pro ČSD to bylo poněkud složitější. Přes peripetie, sliby a odvolávání bylo rozhodnuto přesunout výrobu nových lokomotiv T669.0 do Dubnice nad Váhom, kde první sériové lokomotivy vyjely v létě 1967. Sériová výroba přímo v ČKD nebyla možná pro naprosté vytížení závodu výrobou exportních lokomotiv do SSSR, zejména pak výše zmíněných lokomotiv ČME3. 

Autor: ČKD Praha, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.00.1976
Místo: Ledečko

Nová lokomotiva T478.4002 byla továrním fotografem zdokumentována v železniční stanici Ledečko. Stroj se zde podroboval zkouškám na výkonech depa Kolín, kde byl v roce 1976 přiřazen. Společně s jedničkovým prototypem byla "dvojka" později předána do depa Děčín, kde prošla řadou úprav, rekonstrukcí a několikerou změnou označení. V nedávné době byly oba prototypy rekonstruovány na řadu 750.7.