Označování vozidel ČSD - ČD

 

111.007.jpgt426-001-b.jpg

 


 

Několik slov úvodem

Už v dobách monarchie bylo zaváděno označování železničních vozidel. Jeho autor byl ing. Vojtěch Kryšpín, šéfkonstruktér lokomotivky První českomoravské továrny na stroje v Praze. Jeho platnost začala 1.1.1925 a skončila k 31.12.1987. Tento systém označování dával oproti nynějšímu značení několik základních informací k danému vozidlu. Zavádění tohoto systému začalo už mezi lety 1921 a 1924, než vstoupilo oficiálně v platnost.

e-422.jpg

 

Velká písmena nebo písmeno před číslem vyjadřovalo řadu lokomotivy. Za písmenem bylo pak číslo.

- čtyřmístné bylo značení vozidel normálního a širokého rozchodu, čtvrté číslo bylo menší a bylo odděleno tečkou.

- třímístné bylo označení pro vozidla úzkorozchodná, kde třetí číslo v pořadí bylo odděleno tečkou.

Další čísla označení pak znamenaly inventární označení. Zpočátku jej tvořily nejméně dvě čísla, později tři. Vlečkové lokomotivy měly nejčastěji označení počínaje číslem 501 a vyšším.

hektor.jpg

 

Druh vozidla značený písmenem

A - akumulátorová vozidla (od r.1993) + drezíny a nákladní automobily s železničními koly

E - elektrická hnací vozidla stejnosměrné napájecí soustavy (+ akumulátorová)

S - elektrická hnací vozidla střídavé napájecí soustavy

ES - elektrická hnací vozidla dvousystémová

T - motorové lokomotivy

M - motorové vozy

U - úzkorozchodná vozidla

Za písemné označení druhu vozidla se uvádělo číselné značení. Jednotlivé číslice udávaly několik parametrů vozidla:

První číslice

- počet hnacích nebo spřažených dvojkolí

Druhá číslice

- u vozidel normálně a širokorozchodných se přičte číslo 3 a zvětší se o 10. Výsledek hodnoty udává nejvyšší dovolenou rychlost

- u vozidel úzkorozchodných pak udává přibližnou hmotnost na jednu hnací nápravu nebo spřažené dvojkolí v tunách

Třetí číslice

- u normálně rozchodných vozidel udává číslice zvětšená o hodnotu 10 přibližnou hmotnost na jednu hnací nápravu nebo spřažené dvojkolí

Čtvrtá číslice

- jedná se o konstrukční skupinu vozidla, u úzkorozchodných vozidel bývala zpravidla třetí číslice oddělená tečkou. Číslo 5 patřilo výhradně širokorozchodným vozidlům

 

Tendry k parním lokomotivám

Tendry k parním lokomotivám měly a mají také svoje označení. Bylo také čtyřmístné a jednotlivé číslice udávají:

První číslice

- zvětší se o hodnotu 3 a udává obsah prostoru pro uhlí v m3

Druhá číslice

- obsah vodní nádrže v m3

Třetí číslice

- obsah vodní nádrže v m3

Čtvrtá číslice

- konstrukční skupina, obvykle menší číslice za tečkou

 

477.jpg

 

 

Mezinárodní normy UIC

UIC doporučovala od konce šedesátých let přechod na jednotné označení vozidel pouze čísly. Doporučení vycházelo s budoucí možností přechodu na počítačové zpracování dat. Podle UIC se vozidla označují dvanáctimístným číselným kódem, kde poslední číslice za pomlčkou je kontrolní.

V Československu bylo nové označování vozidel zavedeno opatřením odboru lokomotivního hospodářství z 17.2.1986. Nové značení začalo platit od 1.1.1988 a zaváděno bylo už od konce roku 1986.

V provozu v České republice pak upravuje UIC nejnovější verzí sestavené podle vyhlášek a platných norem UIC 438-3, UIC 913 a UIC 920-1. Normy jsou platné pro všechny vozidla pohybující se na tratích celostátních, regionálních i vlečkách. Zároveň nařizuje označení i vozidlům, která překračují hranice ČR.

V provozu ve Slovenské republice upravuje obdobná norma STN 28 0082.

 

Národní značení hnacích vozidel

 

363.132-2-cislo.jpg

 

 

Je složeno ze dvou skupin třímístných čísel oddělených tečkou (mezerou) a za pomlčkou se pak nachází tzv. kontrolní číslice. Ta slouží pro ověření správnosti značení a je stejná při mezinárodním značení tak i národním značením vozidla.

 

První číslice v pořadí vyjadřuje druh vozidla

 

1 - elektrické lokomotivy stejnosměrné napájecí soustavy

2 - elektrické lokomotivy střídavé napájecí soustavy

3 - elektrické lokomotivy dvou a vícesystémové

810.418.jpg

4 - elektrické vozy a jednotky stejnosměrné napájecí soustavy

6 - elektrické vozy a jednotky dvou a vícesystémové5 - elektrické vozy a jednotky střídavé napájecí soustavy

7 - motorové lokomotivy

8 - motorové vozy

9 - řídící vozy jednotek elektrické i motorové trakce

(výjimka řada 990 až 999 určená pro parní trakci)

0 - vložené vozy jednotek motorové a elektrické trakce

(výjimka řada 095 až 099 určená pro zdrojové vozy)

Druhá číslice v pořadí (dvojčíslí) určuje konstrukční skupinu vozidla

Druhé trojčíslí v pořadí určuje inventární číslo vozidla, pro normální rozchod 1435 mm počínaje číslem 001

Číslice za pomlčkou je kontrolní číslice, ta se vypočte pro zjištění správnosti označení vozidla

162.035-cislo.jpg

 

 

Příklad výpočtu kontrolní číslice

Výpočet pro: 363 074 - ?

Sečteme 3 + (6 x 2) + 3 + (0 x 2) + 7 + (4 x 2) = 3 + 1 +2 +3 +0 +7 +8 = 24 - do nejbližší dvoumístné cifry (30) zbývá 6

Kontrolní číslice pro lokomotivu 363.074 je 6

 

Výpočet pro: 754 006 - ?

Sečteme 7 + (5 x 2) + 4 + (0 x 2) + 0 + (6 x 2) = 7 +1 +0 +4 + 0 +0 + 1+2 = 15 - do nejbližší dvoumístné cifry (20) zbývá 5

Kontrolní číslice pro lokomotivu 754.006 je 5

 

51-eso.jpg

 

 

Mezinárodní označování vozidel

Dvanáctimístné značení má tři části. Zleva označuje první část národní označení čísly pro přechod za hranice ČR, druhá část značí evidenční číslo v národním označovacím systému a na konci je kontrolní číslice.

 

Příklad mezinárodního označení lokomotivy 210.047-7

210.047-uic.jpg

 

 

CZ : příslušnost

ČDC : označení majitele hnacího vozidla

91 : číslo přidělené hnacím vozidlům + doplňková číslice

54 : vlastnická nebo registrující železniční správa

7 : rozlišení typu hnacího vozidla

210 : řada hnacího vozidla

047 : inventární číslo vozidla

7 : kontrolní číslice

 

 

® zpracoval Josef Kulaviak


Tento článek byl zobrazen: 3423×.

Tento článek byl naposledy upraven: 26. 04. 2016


Komentáře

Celkem 0 komentáře


Přidat komentář: