Označování vozidel ČSD - ČD
Několik slov úvodem
Už v dobách monarchie bylo zaváděno označování železničních vozidel. Jeho autor byl ing. Vojtěch Kryšpín, šéfkonstruktér lokomotivky První českomoravské továrny na stroje v Praze. Jeho platnost začala 1.1.1925 a skončila k 31.12.1987. Tento systém označování dával oproti nynějšímu značení několik základních informací k danému vozidlu. Zavádění tohoto systému začalo už mezi lety 1921 a 1924, než vstoupilo oficiálně v platnost.
Velká písmena nebo písmeno před číslem vyjadřovalo řadu lokomotivy. Za písmenem bylo pak číslo.
- čtyřmístné bylo značení vozidel normálního a širokého rozchodu, čtvrté číslo bylo menší a bylo odděleno tečkou.
- třímístné bylo označení pro vozidla úzkorozchodná, kde třetí číslo v pořadí bylo odděleno tečkou.
Další čísla označení pak znamenaly inventární označení. Zpočátku jej tvořily nejméně dvě čísla, později tři. Vlečkové lokomotivy měly nejčastěji označení počínaje číslem 501 a vyšším.
Druh vozidla značený písmenem
A - akumulátorová vozidla (od r.1993) + drezíny a nákladní automobily s železničními koly
E - elektrická hnací vozidla stejnosměrné napájecí soustavy (+ akumulátorová)
S - elektrická hnací vozidla střídavé napájecí soustavy
ES - elektrická hnací vozidla dvousystémová
T - motorové lokomotivy
M - motorové vozy
U - úzkorozchodná vozidla
Za písemné označení druhu vozidla se uvádělo číselné značení. Jednotlivé číslice udávaly několik parametrů vozidla:
První číslice
- počet hnacích nebo spřažených dvojkolí
Druhá číslice
- u vozidel normálně a širokorozchodných se přičte číslo 3 a zvětší se o 10. Výsledek hodnoty udává nejvyšší dovolenou rychlost
- u vozidel úzkorozchodných pak udává přibližnou hmotnost na jednu hnací nápravu nebo spřažené dvojkolí v tunách
Třetí číslice
- u normálně rozchodných vozidel udává číslice zvětšená o hodnotu 10 přibližnou hmotnost na jednu hnací nápravu nebo spřažené dvojkolí
Čtvrtá číslice
- jedná se o konstrukční skupinu vozidla, u úzkorozchodných vozidel bývala zpravidla třetí číslice oddělená tečkou. Číslo 5 patřilo výhradně širokorozchodným vozidlům
Tendry k parním lokomotivám
Tendry k parním lokomotivám měly a mají také svoje označení. Bylo také čtyřmístné a jednotlivé číslice udávají:
První číslice
- zvětší se o hodnotu 3 a udává obsah prostoru pro uhlí v m3
Druhá číslice
- obsah vodní nádrže v m3
Třetí číslice
- obsah vodní nádrže v m3
Čtvrtá číslice
- konstrukční skupina, obvykle menší číslice za tečkou
Mezinárodní normy UIC
UIC doporučovala od konce šedesátých let přechod na jednotné označení vozidel pouze čísly. Doporučení vycházelo s budoucí možností přechodu na počítačové zpracování dat. Podle UIC se vozidla označují dvanáctimístným číselným kódem, kde poslední číslice za pomlčkou je kontrolní.
V Československu bylo nové označování vozidel zavedeno opatřením odboru lokomotivního hospodářství z 17.2.1986. Nové značení začalo platit od 1.1.1988 a zaváděno bylo už od konce roku 1986.
V provozu v České republice pak upravuje UIC nejnovější verzí sestavené podle vyhlášek a platných norem UIC 438-3, UIC 913 a UIC 920-1. Normy jsou platné pro všechny vozidla pohybující se na tratích celostátních, regionálních i vlečkách. Zároveň nařizuje označení i vozidlům, která překračují hranice ČR.
V provozu ve Slovenské republice upravuje obdobná norma STN 28 0082.
Národní značení hnacích vozidel
Je složeno ze dvou skupin třímístných čísel oddělených tečkou (mezerou) a za pomlčkou se pak nachází tzv. kontrolní číslice. Ta slouží pro ověření správnosti značení a je stejná při mezinárodním značení tak i národním značením vozidla.
První číslice v pořadí vyjadřuje druh vozidla
1 - elektrické lokomotivy stejnosměrné napájecí soustavy
2 - elektrické lokomotivy střídavé napájecí soustavy
3 - elektrické lokomotivy dvou a vícesystémové
4 - elektrické vozy a jednotky stejnosměrné napájecí soustavy
6 - elektrické vozy a jednotky dvou a vícesystémové5 - elektrické vozy a jednotky střídavé napájecí soustavy
7 - motorové lokomotivy
8 - motorové vozy
9 - řídící vozy jednotek elektrické i motorové trakce
(výjimka řada 990 až 999 určená pro parní trakci)
0 - vložené vozy jednotek motorové a elektrické trakce
(výjimka řada 095 až 099 určená pro zdrojové vozy)
Druhá číslice v pořadí (dvojčíslí) určuje konstrukční skupinu vozidla
Druhé trojčíslí v pořadí určuje inventární číslo vozidla, pro normální rozchod 1435 mm počínaje číslem 001
Číslice za pomlčkou je kontrolní číslice, ta se vypočte pro zjištění správnosti označení vozidla
Příklad výpočtu kontrolní číslice
Výpočet pro: 363 074 - ?
Sečteme 3 + (6 x 2) + 3 + (0 x 2) + 7 + (4 x 2) = 3 + 1 +2 +3 +0 +7 +8 = 24 - do nejbližší dvoumístné cifry (30) zbývá 6
Kontrolní číslice pro lokomotivu 363.074 je 6
Výpočet pro: 754 006 - ?
Sečteme 7 + (5 x 2) + 4 + (0 x 2) + 0 + (6 x 2) = 7 +1 +0 +4 + 0 +0 + 1+2 = 15 - do nejbližší dvoumístné cifry (20) zbývá 5
Kontrolní číslice pro lokomotivu 754.006 je 5
Mezinárodní označování vozidel
Dvanáctimístné značení má tři části. Zleva označuje první část národní označení čísly pro přechod za hranice ČR, druhá část značí evidenční číslo v národním označovacím systému a na konci je kontrolní číslice.
Příklad mezinárodního označení lokomotivy 210.047-7
CZ : příslušnost
ČDC : označení majitele hnacího vozidla
91 : číslo přidělené hnacím vozidlům + doplňková číslice
54 : vlastnická nebo registrující železniční správa
7 : rozlišení typu hnacího vozidla
210 : řada hnacího vozidla
047 : inventární číslo vozidla
7 : kontrolní číslice
® zpracoval Josef Kulaviak
Plzeňští strojvůdci © 2012 - 2024
Všechna práva vyhrazena
Poslední aktualizace: 9. 5. 2024
Kontaktní e-mail:
[email protected]
Informace o stránkách
Plán aktualizací