Zdice

Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.07.1956
Místo: Zdice

Další technicky dokonalý snímek zachycuje stroj 464.201 při zkušební jízdě. Černobílý snímek byl pořízen ve stanici Zdice a dává vyniknout kráse a eleganci poslední parní konstrukce pro ČSD. Skříňový kotel byl vyroben z výlisků shodných s řadou 498.1. U prvního prototypu byl kotel, továrního čísla 3377, vyzkoušen 3. dubna 1956. 16. července 1956 je lokomotiva prozatimně převzata k ČSD a do TPZ zajížděna, jako obvykle, ve výtopně Praha Masarykovo n. V poslední červencový den pak vykonala TPZ na trati Praha - Lovosice - Praha rychlostí 105 km/h.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.00.1972
Místo: Zdice

Osm let trval provoz lokomotiv řady 555.3 v depu Zdice; od roku 1964 do roku 1972 prošlo Zdicemi přesně padesát strojů. Za tu dobu si lokomotivy získaly u lokomotivních čet oblibu pro svůj velký výkon, ale i respekt, protože jeden ze tří výbuchů "mazutek" se odehrál nedaleko Zdic u Jinců na stroji 555.3280 11. listopadu 1965. Mezi zdejší lokomotivy patřila i 555.3060, která byla po rekonstrukci na mazutové vytápění zařazena do provozu v depu Bratislava. V první říjnový den roku 1968 je nově vedena v depu Zdice, kde je nasazována jak na posunovou službu v Berouně, tak na postrky na Kařízek či obsluhu osobních a nákladních vlaků v celém okolí (s osobními vlaky zajížděly zdické „mazutky“ až do Prahy-Smíchova či Horažďovic). Poslední "mazutky" dosluhovaly ve Zdicích koncem roku 1972; byly to stroje 555.3060 (počátkem roku 1972 prodělal dílny v Plzni) a 555.3173. Obě lokomotivy dosluhovaly v prosinci na posunu v Berouně. Kotel 555.3060 vyhasl 20. prosince 1972; kotel 3173 o čtyři dny později. Po prosincovém návrhu na zrušení byla 5. března 1973 555.3060 zrušena a ještě ve stejný den převedena na vytápěcí kotel K 578. Jako kotel byla zrušena 12. 12. 1976 a v říjnu následujícího roku došlo k likvidaci přímo ve Zdicích.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 19.11.1978
Místo: Zdice

Lokomotiva 475.102 se podrobila TPZ o den později než 475.101. Patřila dlouhá léta k typickým strojům depa Chomutov. Zde byla zachycena Ivanem Šnáblem na konci své cesty ve Zdicích. Za bránou už docházelo přímo k likvidaci lokomotiv.

Autor: Zdeněk Nantl
Datum: 08.01.1979
Místo: Zdice

Doslovně "červená karkulka" T444.0295 byla Zdeňkem Nantlem zachycena ve Zdicích.

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 24.02.1979
Místo: Zdice

Za depem ve Zdicích zaniklo mnoho lokomotivních životu - jedním z mnoha byl i ten od lokomotivy 534.0433. Ta byla do místního kovošrotu předána k likvidaci 12. 3. 1979. Jako stroj z ČKD se její život začal psát v lokomotivním depu Vršovice, kde se tehdy nové stroje 534.03 z ČKD pravidelně zajížděly a připravovaly k vykonání technicko-bezpečnostní zkoušky. Tovární zkouška 534.0433 proběhla 14. dubna 1947, 13. května byla prozatimně převzata k ČSD a 17. 5. vykonala TBZ na trati do Říčan. 23. května 1947 je již vykazována ve svém prvním depu v Košicích a od roku 1951 v depu Prešov. Během působení v Košicích došlo k několika propůjčením do depa ve Vrútkách. Od 6. února 1956 se lokomotiva přesunula do Hradce Králové. Tím však drážní škatulata „hejbejte se“ neskončila a dál vystřídala depa ve Vršovicích, Havlíčkově Brodě, Žatci a nakonec na Kladně, kam přišla 14. ledna 1969. 12. 11. 1978 lokomotiva úředně propadla, ale v provozu již nebyla a naopak už 8. 11. je podán návrh na její zrušení. Její dřívější návrh na zrušení byl podán dříve pro špatný technický stav komunikační roury. Z kotelní knihy vyjmenujme výměnu ocelové pece za novou při opravě v rozsahu LG v dílnách v Plzni v prosinci 1958. Při další hlavní opravě pak obdržela novou výfukovou dyšnu Giesel - stalo se tak v roce 1964. Poslední opravu LS prodělala v Českých Velenicích 22. dubna 1976.

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 24.02.1979
Místo: Zdice

Poblíž vjezdových návěstidel žst. Zdice byl s nákladním vlakem vyfocen "sergej" T679.1443.

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 20.08.1979
Místo: Zdice

"Sergej" T679.1184 přijíždí s nákladním vlakem do stanice Zdice.

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 20.08.1979
Místo: Zdice

Do Zdic přijíždí od Příbrami osobní vlak a v jeho čele je "pilštyk" T466.0259.