Valašské Meziříčí

Autor: Sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1943
Místo: Valašské Meziříčí

V prosinci 1922 byla vyrobena lokomotiva 354.102 a přiřazena do výtopny Praha - Denisovo n., které 16. dubna 1932 vystřídala za výtopnu Praha - Masarykovo. V průběhu války, v roce 1940, se přesouvá do Přerova, ale už o dva roky později do Valašského Meziříčí, kde byla zachycena na hranicích místní výtopny.

Po válce se jejím domovem stala Ostrava. Objevuje se pak na tři roky v Šumperku, následně ve Valašské Meziříčí a v roce 1961 opět v Ostravě, kde byla 30. března 1965 zrušena.

Autor: foto: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1968
Místo: Valašské Meziříčí

Ostré výfuky tříválcového stroje lokomotivy 477.020 narušují poklidnou atmosféru ve Valašském Meziříčí. Valašský "papoušek" se vydává na 61 km dlouhou cestu do Kojetína, kde ještě nedávno dominovala řada 464.0, která byla z místních výkonů postupně stahována příchodem strojů řady 477.0 v průběhu roku 1966. Zajímavostí je, že se depo Valašské Meziříčí nerozloučilo s "bulíky" definitivně a i při vládě lokomotiv řady 477.0 na trati Kojetín - Valašské Meziříčí - Ostrava zůstaly v depu dva stroje 464.033 a 54.

Když byla v roce 1967 rozpouštěna flotila lokomotiv řady 477.0 v depu Jihlava, zamířila nejedna z nich do Valašského Meziříčí a mezi nimi byla i zachycená 477.020, která byla vyfotografována Evženem Stříbrnským před srpnem 1968. Po příchodu prvních lokomotiv T478.1 se v Beskydech začalo rozléhat burácení netlumeného motoru K6S 310DR a pomaličku začalo mizet ševelení tříválcového stroje. V té době "dvacítka", vedená letmo, opouští Valašské Meziříčí, kdy se 20. 5. 1969 stává jejím novým domovem Brno.

Autor: foto: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1968
Místo: Valašské Meziříčí

Další stroj LD Valašské Meziříčí a jeho rozjezd z domovského města s Pn vlakem směrem k Hulínu. Později byla 556.072 předána s dalšími stroji řady 556.0 do LD Olomouc, kde byla nakonec i zrušena 19. 3. 1979. V ještě stejném roce - 28. dubna byla převedena na vytápěcí kotel K 722 a společně s tendrem 935.233 určena k vytápění v Brně, kde vytápěla nové depo v Maloměřicích. Později se krátce objevuje v Bohumíně, aby se později vrátila zpět. Nakonec se přesouvá o trochu více na jih - do Brna dolní n., kde je jako kotel zrušena a předána k likvidaci.

 

Autor: foto: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1968
Místo: Valašské Meziříčí

S osobním vlakem do Kojetína se od nástupiště ve Valašském Meziříčí rozjíždí další místní "štokr" 556.0203, který v daný den zaskočil za neschopného valašského "papouška". Kdo mohl v té době tušit, že se za několik let přesune do depa Brno - dolní, kde se ho ujme brněnský legendární strojvedoucí Zdeněk Hájek. Ten si jej vzal do své péče a při hlavní opravě v České Lípě domluvil pro svůj stroj netradiční lak v černo - zelené kombinaci. Zdeněk Hájek se tak nechal inspirovat od stroje 498.108, kterého potkával dříve na rychlících přes Brno do České Třebové a Prahy. 556.0203 pak bylo často možné spatřit v čele uhelných vlaků do oslavanské elektrárny.

Stroj 556.0203 byl zrušen v Brně 22. května 1978 už jako černý.

Autor: foto: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1968
Místo: Valašské Meziříčí

Depem Valašské Meziříčí se vystřídala velká řada parních lokomotiv a tedy i štokrů. Na snímku je během provozní údržby zachycen valašský stroj 556.0335, který nedávno prošel dílenskou opravou. Byl jedním z mála, které z Valach nebyly přesunuty jinam a v místním depu se dočkaly svého zrušení - námi sledovaný stroj ČSD vyřadily 24. října 1974.

Nutno podotknout, depo Valašské Meziříčí na začátku 60. let bylo domovem pro jednadvacet strojů této nákladní řady. Dokonce v GVD 1959/1960 byly tři stroje vedeny v turnusové službě na postrcích a Pn vlacích, jehož součástí byla i vozba rychlíků mezi Valašským Meziříčím a Žilinou. Průměrný denní běh lokomotiv činil 276,24 km. Mnohdy však byly na rychlících nahrazováni papoušky, neboť dalších deset strojů 556.0 bylo obsazeno v turnusu na Pn vlacích do Vrútek, Tr. Teplé a Žiliny a mimo tento turnus dalších pět jezdilo postrky - tři ve Vsetíně a dva ve Valašském Meziříčí. Zbývající stroje jezdily letmo a nebylo jich na tak náročné nasazení moc – pouze tři.

Vlivem elektrifikace a zahájení provozu rychlíků Praha - Žilina (- Košice), se jejich počet ve Valmezu začal od října 1960 snižovat.

Autor: foto: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1968
Místo: Valašské Meziříčí

6. září 1946 vykonal stroj 423.0209 Technicko-bezpečnostní zkoušku a byl předán do služeb ČSD v LD Olomouc. Na místních tratích kolem města květin setrval dlouhých 18 let, po kterých byl 26. 11. 1964 předán do depa Valašské Meziříčí, kde zejména ve strojově stanici Vsetín sloužil 6 let. Snímek ho přibližuje v době, kdy prošel dílenskou opravou. 15. 6. 1970 je opět předán do Olomouce a 21. dubna 1977 do LD Ostrava. Zde byl zrušen 15. 8. 1978 a 28. září téhož roku došlo k jeho přesunu do Bohumína, kde byl v místním kovošrotu sešrotován.

strana: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 poslední
Top