Valašské Meziříčí

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1968
Místo: Valašské Meziříčí

Ostré výfuky tříválcového stroje lokomotivy 477.020 narušují poklidnou atmosféru ve Valašském Meziříčí. Valašský "papoušek" se vydává na 61 km dlouhou cestu do Kojetína, kde ještě nedávno dominovala řada 464.0, která byla z místních výkonů postupně stahována příchodem strojů řady 477.0 v průběhu roku 1966. Zajímavostí je, že se depo Valašské Meziříčí nerozloučilo s "bulíky" definitivně a i při vládě lokomotiv řady 477.0 na trati Kojetín - Valašské Meziříčí - Ostrava zůstaly v depu dva stroje 464.033 a 54.

Když byla v roce 1967 rozpouštěna flotila lokomotiv řady 477.0 v depu Jihlava, zamířila nejedna z nich do Valašského Meziříčí a mezi nimi byla i zachycená 477.020, která byla vyfotografována Evženem Stříbrnským před srpnem 1968. Po příchodu prvních lokomotiv T478.1 se v Beskydech začalo rozléhat burácení netlumeného motoru K6S 310DR a pomaličku začalo mizet ševelení tříválcového stroje. V té době "dvacítka", vedená letmo, opouští Valašské Meziříčí, kdy se 20. 5. 1969 stává jejím novým domovem Brno.

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1968
Místo: Valašské Meziříčí

Další stroj LD Valašské Meziříčí a jeho rozjezd z domovského města s Pn vlakem směrem k Hulínu. Později byla 556.072 předána s dalšími stroji řady 556.0 do LD Olomouc, kde byla nakonec i zrušena 19. 3. 1979. V ještě stejném roce - 28. dubna byla převedena na vytápěcí kotel K 722 a společně s tendrem 935.233 určena k vytápění v Brně, kde vytápěla nové depo v Maloměřicích. Později se krátce objevuje v Bohumíně, aby se později vrátila zpět. Nakonec se přesouvá o trochu více na jih - do Brna dolní n., kde je jako kotel zrušena a předána k likvidaci.

 

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1968
Místo: Valašské Meziříčí

S osobním vlakem do Kojetína se od nástupiště ve Valašském Meziříčí rozjíždí další místní "štokr" 556.0203, který v daný den zaskočil za neschopného valašského "papouška". Kdo mohl v té době tušit, že se za několik let přesune do depa Brno - dolní, kde se ho ujme brněnský legendární strojvedoucí Zdeněk Hájek. Ten si jej vzal do své péče a při hlavní opravě v České Lípě domluvil pro svůj stroj netradiční lak v černo - zelené kombinaci. Zdeněk Hájek se tak nechal inspirovat od stroje 498.108, kterého potkával dříve na rychlících přes Brno do České Třebové a Prahy. 556.0203 pak bylo často možné spatřit v čele uhelných vlaků do oslavanské elektrárny.

Stroj 556.0203 byl zrušen v Brně 22. května 1978 už jako černý.

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1968
Místo: Valašské Meziříčí

Vzácna snímka z valašskomezíříčské panelárne z roku 1968 dokumentuje stav rušňa 314.302, ktorý tu slúžil ako vykurovací kotol.

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1968
Místo: Valašské Meziříčí

Lokomotíva 314.302 bola po vyradení u ČSD používaná ako vykurovací kotol v panelárni vo Valašském Meziříčí.

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.01.1968
Místo: Valašské Meziříčí

7. září 1955 vykonal v úseku Kolín - Choceň a zpět Technicko-bezpečnostní zkoušku nový stroj 477.060 - jeden z nejmodernějších strojů ČSD, neboť všechna tyčové ložiska měl již valivá, typu SKF. Takových lokomotiv nebylo u ČSD mnoho - dva prototypy 475.1141 a 475.1142 a dva poslední papoušci 477.059 a 477.060. Námi sledovaná šedesátka byla po TBZ přidělena do depa Praha - Vršovice, kde sloužil v příměstské dopravě až do roku 1962. Toho roku, dne 26. Května, byl společně s 477.059 předán do depa Jihlava, kam byla předána vozba rychlíků 121/122, 123/124. Příchod obou lokomotiv přišel celkem pozdě – již 27. května začal platit nový grafikon a strojní čety ještě nebyly na nové stroje připravené (ačkoli v květnu probíhalo již zaškolovaní na pražských strojích během jejich prostoje v depu Jihlava). Proto 29. května 1962 byla zavedena nová dvoudenní turnusová skupina P01. Po zaškolení personálu byla 15. 6. 1962 vytvořena nová skupina P01 pro čtyři stroje a na výše uvedených rychlících začaly sloužit stroje 477.059 a 60 s 464.201 a 02.

 

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.01.1968
Místo: Valašské Meziříčí

28. ledna 1967 byla pro lepší využití předána 477.060 z již elektrifikované Jihlavy do depa Valašské Meziříčí. Jeho pravidelným výkonem se staly osobní vlaky z Kojetína přes Valašské Meziříčí do Ostravy (přes Frýdlant nad Ostravicí). Lokomotiva se těšila dobré údržbě a byla pro svou nenáročnost velmi oblíbená. Byla celou dobu nasazování řady 477.0 v turnusu a její četa Jestřáb/Ondryáš ji udržovala ve skvělém stavu. Vyznačovala se i svým pestrým zevnějškem - v roce 1970 měla atypicky natřen celý pojezd modrou barvou a to včetně hvězdic dvojkolí, přičemž tyčoví bylo údajně natřeno bílou barvou. Později se tato četa dostala na stroj T478.1149, který byl znám svým modrým "véčkem" na čelech.

Po ukončení turnusování řady 477.0 v LD Valašské Meziříčí došlo k jeho přesunu do Krnova. Stalo se tak 9. 12. 1970, kdy se vrátil z Českých Velenic po vykonané LS opravě. V Krnově se společně s 477.059 začala psát poslední aktivní kapitola "šedesátky".

 

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Josef Motyčka
Datum: 00.00.1969
Místo: Valašské Meziříčí

Kolem "rosničky" T334.039 se rozjíždí valašská lokomotiva 354.171 s osobním vlakem do Rožnova pod Radhoštěm. Životopis 354.171 je poměrně fádní - po Technicko-policejní zkoušce 14. listopadu 1925 byla přidělena výtopně Praha-Masarykovo n. Během války jezdila v depu Přerov a od prosince 1946 sloužila ve výtopně Valašské Meziříčí. Zde byla zrušena 23. 6. 1972, aby v roce 1973 zanikla v Kovošrotu Bohumín.

 

strana: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 poslední
Top