Tuháň

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.00.1971
Místo: Tuháň

Tuháň bylo místo, kde skončilo mnoho lokomotivních životů. Mezi nimi byl i život lokomotivy 459.015 s tendrem 925.015. Do Tuháně byla po svém zrušení "papírově" přemístěna 1. 12. 1970 - v provozu u ČSD se udržela 23 let. Celkem 15 lokomotiv bylo prostřednictvím organizace UNRRA zakoupeno pro službu u ČSD. Byly to lokomotivy, které byly vyvinuty v lokomotivce Vulcan Foundry Ltd. a vedené pod označením LIBERATION. Na rozdíl od 456.1 byly lokomotivy zakoupeny zcela nové a jejich kvalita provedení byla mnohem větší. Větší však byla i jejich hmotnost na nápravu a tak jsou zprvu lokomotivy nasazovány mezi Prahou a Českou Třebovou. "Patnáctka" byla oficiálně převzata ve Vršovicích 23. 12. 1946 a ještě v roce 1946 přemístěna do depa v České Třebové. Lokomotivy to byly již na první pohled odlišné - celkem brzy docházelo k úpravám lokomotivními četami a u ČSD ke schváleným rekonstrukcím. Jako jedna z prvních věcí byla úprava řízení lokomotivy - z levostranného na naše klasické pravostranné. 459.015 byla vyřazena v Havlíčkově Brodě, kam přišla z Kolína 11. 11. 1965.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 28.08.1971
Místo: Tuháň

Za vznikem rekonstrukce lokomotiv 555.0 na mazutové vytápění stál ropovod "Družba", který byl postaven v období let 1960 až 1964. Tím se ze Sovětského svazu dostala do Československa levná ropa, která přiměla ČSD provést na svých parních lokomotivách vůbec poslední rekonstrukci. Rekonstrukce na vytápění mazutem probíhala v letech 1963 až 1965 nejprve v Bratislavě a pak v dílnách ČSD v Mostě a Nymburku, stejně jako přímo v SSSR v dílnách SŽD Ivano-Frankovsk a depu Kovel.

V roce 1965 byla do provozu uvedena i námi sledovaná 555.3068, která svou kariéru na mazutové vytápění zahájila v depu Kladno. Odtud putovala již jen do Kralup nad Vltavou, kde ji zastihlo zrušení na Den dětí 1970. Vzhledem k ropné krizi, vypuknuvší na přelomu 60. a 70. let, byly lokomotivy 555.3 poměrně rychle odstavovány. Získaly si za svou krátkou kariéru řadu oblíbenců pro svůj velký výkon, ale i značnou skupinu odpůrců, kteří měli na paměti exploze těchto lokomotiv, při kterých umíraly lokomotivní čety. Na druhou stranu nutno podotknout, že za explozemi lokomotiv stála špatná údržba a chybná obsluha lokomotivních kotlů.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 28.08.1971
Místo: Tuháň

Od prosince 1970 čekala v Kovošrotu Tuháň na svůj odsud lokomotiva 555.3131. Před rekonstrukcí na vytápění mazutem nesla označení 555.0131, přičemž patřila ke stovce zakoupených strojů v Sovětském svazu pro ČSD. Od 4. února 1965 jezdila v depu Veselí nad Moravou, aby 10. 12. 1968 přešla pod depo Břeclav. Zde sloužila krátce - do května 1969, kdy byla naposled předána do depa Kralupy nad Vltavou. Dne 4. 8. 1970 byla lokomotiva vyřazena.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 28.08.1971
Místo: Tuháň

Již tři roky zrušená 354.777 čeká na svou likvidaci poblíž kovošrotu na Tuháni. Vyřazena od ČSD byla 28. května 1968 po službě trvající od roku 1912, kdy byla vyrobena u StEG pod výrobním číslem 3862 jako kkStB 429.208. Po roce 1918 zůstala na našem území a v rámci rekonstrukce byla v dílnách ČSD zrekonstruována na dvojčitou, což ji umožnilo setrvat ve službě ČSD jako jedna z posledních.

1