Praha Masarykovo n.

Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 00.06.1936
Místo: Praha Masarykovo n.

Na jedné z méně známých továrních fotografií je v Praze-Hybernském nádraží zachycen stroj 387.032, náležící do sedmé série, tj. 10Lo7. Vzhledem ke krizi byla právě pátá a šestá série objednávána u Škody Plzeň jen po dvou kusech, přičemž až v pokrizových letech se dodávky nových lokomotiv opět rozjely naplno.

Stroj inventárního čísla 32 byl vyroben pod výrobním číslem 812 v roce 1936. Jeho tovární zkouška byla provedena 18. 6. 1936 a již 25. 6. byl prozatimně převzat ČSD. Společně s tendrem 930.101 od 25. 6. náležel do výtopny Praha Mas. n.; 15. července 1936 pak vykonal Technicko-bezpečnosní zkoušku.

Válku přečkal ve službách ČMD, aby Prahu definitivně opustil až v červenci 1955, kdy odjel do Nových Zámků. O dva měsíce později se pak přesunul do Přerova, kde slouží až do roku 1972; 12. 10. 1972 je pak zrušen s tendrem 930.107. 16.11.1972 je vojáky přesunut k vytápění vojenské (sovětské) posádky v Olomouci.

Autor: Jaroslav Březina, sbírka: Josef Motyčka
Datum: 00.00.1968
Místo: Praha Masarykovo n.

Na stroj 387.010 jsme vzpomínaly už v předchozích dvou příspěvcích k lokomotivám 387.003 a 387.007. Jeho provoz se započal v Přerově a v osmidenním turnusu byl ovládán strojvedoucími Františkem Kyasem a Josefem Konečným, k nimž patřili topičové Dokoupil-Šišák a Kuchyňka-Zdražil. Přerov opustil až po válce dne 20. února 1947, kdy přešel do výtopny Vršovice-Nusle. Na pár měsíců se objevil i v Nových Zámcích, aby se v roce 1955 vrátil do Přerova. V roce 1957 byl krátce zapůjčen do depa Bohumín a v létě 1963 pak do Horních Heršpic. 1. srpna 1964 definitivně opustil rodný Přerov a jeho domovem se stalo Brno - nejprve Horní Heršpice a po reorganizaci Brno-dolní. Na konci května 1965 změnil opět svou služebnu a začal jezdit pod depem Chomutov. Zde získal tendr 935.0144, se kterým 14. 12. 1967 přechází, tentokrát již naposledy, do depa Děčín. Zde jezdil lehce rozeznatelný... Krom dyšny Kylchap a tendru 935.0 jezdil s německými svítilnami a uzávěrem dýmničních dveří s třemi oválnými otvory. 11. 6. 1971 byla 387.010 i s tendrem 935.0144 u ČSD zrušena a předána k likvidaci do Kovošrotu Česká Lípa - po 41 letech poctivé služby.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 80. léta
Místo: Praha Masarykovo n.

Na nádraží Praha-střed vznikla v 80. letech momentka při které jsou zachyceni železničáři a zároveň i bratislavská "gorila" ES499.0003. Typický obrázek této doby, kdy byla dodržovaná ústrojová kázeň strojvedoucích, kde nemohla chybět ani kravata.

Autor: Jaroslav Cempírek
Datum: 05.06.1973
Místo: Praha Masarykovo n.

Na ďalšiu prácu v stanici Praha-střed vyčkávali dve "ťapky", jedna z nich bola T458.1066.

Autor: Josef Motyčka, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 01.02.1981
Místo: Praha Masarykovo n.

Ještě 9 let zbývalo dnešní stanici Praha Masarykovo nádraží označení Praha střed. Na snímku vidíme posunovat stroj E499.1028. jako zajímavost k označení stanice uveďme, že název Masarykovo nádraží byl uveden mezi lety 1919 - 1940, do roku 1945 neslo název Hybernské nádraží, aby se znovu přejmenovalo na Masarykovo. Od 1. 1. 1953 do konce roku 1989 označené jako "střed".

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.00.1985
Místo: Praha Masarykovo n.

Ve stanici Praha-střed byl pořízen snímek lokomotivy T478.1147.

Autor: Ivan Bednařík
Datum: 14.06.1985
Místo: Praha Masarykovo n.

Na nádraží Praha-střed posunovala dne 14.6.1985 domácí "žehlička" E458.1002.

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 28.06.1985
Místo: Praha Masarykovo n.

Stanice Praha-střed a "zamračená" T478.2002. Obvyklý obrázek z 80. let, dnes již ovšem historická fotka.