Plzeň hl.n.

Autor: Miroslav Paulíček, sbírka: Aleš Krška
Datum: 80. léta
Místo: Plzeň hl.n.

Lokomotiva 242.259-0 v Plzni u "POLu". Zkratka POL znamená provozní ošetření lokomotiv. Elektrické lokomotivy se dříve odstavovaly mezi výkony právě zde, kde procházely menšími opravami a udržbou.

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 00.00.1971
Místo: Plzeň hl.n.

Vyfotografovat v Plzni klatovské lokomotivy řady 464.0 nikdy nebyl velký problém - zajížděly sem s osobními vlaky. Mezi klatovské "ušaté" patřila od 15. ledna 1969 i 464.016. Ta zahájila provoz u ČSD předáním do výtopny Masarykovo n. dne 1. července 1936. Válku přečkala v Chebu jako DRB 68 012 a po válce, s příchodem nového režimu, přešla do Ostravy, kde přes Beskydy vozila vlaky do Valašského Meziříčí. Vzhledem k přerozdělení výkonů byla na samém začátku roku 1962 převedena do Valašského Meziříčí. Zrušena byla 18. 3. 1975 v Klatovech a až v roce 1977 předána k likvidaci do Zdic.

 

Autor: Jiří Svoboda, sbírka: Jiří Šenk
Datum: 22.01.1972
Místo: Plzeň hl.n.

Atmosféra, která se už nikdy nevrátí. Nejen, že zachycené stroje jsou již rozřezány, ale v nedávné době byla zahájena rekonstrukce plzeňského hlavního nádraží, kde zanikla i provozní kulisa tohoto snímku. V popředí stojí jeden z nejlepších strojů řady 475.1 v Plzni - 475.1138. Ostatně v Plzni byla doma od roku 1952 a udržela se v provozu do 20. 6. 1975, kdy byla zrušena a převedena na vytápěcí kotel K 639. V povzdálí si pak můžeme povšimnout dalších dvou významných plzeňských strojů - 498.017, která v Plzni uzavírala provoz řady 498.0, a "nejkrásnější albatros" 498.102, který byl jako jeden z prvních odstaven pro prasklou šoupátkovou komoru.

Autor: Jiří Svoboda, sbírka: Jiří Šenk
Datum: 22.01.1972
Místo: Plzeň hl.n.

Stejné místo, ale protagonistky se mění. Místo 475.1138 nyní pan Svoboda zachytil 475.1144 a "albatrosy" nahradil stroj 556.0450. 

Autor: Josef Mandys
Datum: 00.00.1975
Místo: Plzeň hl.n.

Velmi efektní zvuková i kouřová kulisa doprovázela posun parní lokomotivy 475.128 na plzeňském Gottwaldově nádraží. Zmíněná "pětasedma" měla před sebou ještě 2 roky provozního života, zrušena byla ke dni 5.12.1977 a hned 8.12. byla předevena na vytápěcí kotel K 692, oboje pod plzeňským depem.

Autor: Josef Mandys
Datum: 00.00.1975
Místo: Plzeň hl.n.

Parní lokomotiva 464.012 byla vyrobena v pražské ČKD v roce 1936 a obdržela výrobní číslo 1671. Pan Josef Mandys ji zachytil při samém sklonku jejího provozního života na plzeňském Gottwaldově nádraží. Zrušena byla k datu 5.12.1977.

Autor: Josef Mandys
Datum: 00.00.1975
Místo: Plzeň hl.n.

Na plzeňském Gottwaldově nádraží byla k posunu nachystána "ušatá" 464.025. Zrušena byla společně s 464.021 k datu 26.6.1980 a to mezi posledními stroji své řady.

Autor: Zdeněk Nantl
Datum: 20.04.1976
Místo: Plzeň hl.n.

Druhá polovina 70. let na plzeňském Gottwaldově nádraží a tehdy ještě zcela běžná situace, kdy zánovní "brejlovec" T478.3218 přihlížel odjezdu parní lok. 464.025, ovšem definitivní střídání stráží nastalo až za 4 roky. Za povšimnutí stojí ještě ručně házené výměny a "véčka". Autor fotografoval z prostoru dnešního stavědla "Radbuza".

Top