Ostrava hl.n.

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.12.1962
Místo: Ostrava hl.n.

K podivu některých lidí i v Ostravě býval bílý sníh a občané železného srdce ČSSR prožívali bílé Vánoce. Přerovská lokomotivní četa, se svou 498.028, projíždí v zimní den roku 1962 kolem dolu Odra. Důl Odra však v té době nebyl Odrou, ale Vítězným únorem a vítal všechny cestující od Bohumína. Jeho historie je zajímavá stejně jako historie lokomotivy 498.028, ale je přeci jen poněkud delší, neboť samotná jáma započala hloubení 14. 10. 1907 a její konečná hloubka dosáhla 448 metrů. Vraťme se ale k "albatrosu" - ten byl dlouhou dobu (i v době pořízení snímku) domovem v Přerově. V roce 1953 byl zapůjčen do Bohumína, kam ostatně byl znovu předán 30. 5. 1964. Zajímavostí byly nejen odebrané šikmé plechy před šoupátky, které přerovští správkaři nahradili žebříky, ale i symbol okřídleného šípu. Tento symbol Škody Plzeň byl navržen akademickým malířem Vilém Kreibichem. Bohužel se dostal jen na tři lokomotivy, které v té době byly domovem rovněž v Přerově - 476.001 až 003. Symbol byl sejmut strojvedoucími z lokomotivy 476.001. Moravsko-slezskou kariéru „osmadvacítka“ ukončila v roce 1965, když odešla do Bratislavy vozit nákladní expresy. Koleje opustila v roce 1969; kdy byla ve stanici Bratislava-Nivy s 498.026 sešrotována.

 

Autor: sbírka: Josef Motyčka
Datum: 30.12.1967
Místo: Ostrava hl.n.

V depu Ostrava se vystřídaly všechny velké těžké nákladní lokomotivy, krom strojů řady 555.3. Uhelné "němky" ale do Ostravy patřily, a to jak řada 555.0 (DRB 52), tak i 555.1 (DRB 50). Jedna z nich, 555.035, která nikdy neprošla rekonstrukcí na mazutové vytápění, byla zachycena u "frýdlantského" nástupiště stanice Ostrava hl. n. s osobním vlakem do Frýdku-Místku.

Autor: Zdeněk Nantl
Datum: 13.02.1979
Místo: Ostrava hl.n.

Zánovní "žehlička" E458.0050 byla vyfocena dne 13.2.1979 při nasazení na některém ze staničních posunů v Ostravě.

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 17.05.1987
Místo: Ostrava hl.n.

Lokomotiva T478.3289 je nachystána s osobním vlakem na odjezd z Ostravy směr Frýdlant nad Ostravicí.

Autor: Jan Novotný
Datum: 27.09.1987
Místo: Ostrava hl.n.

Výstavy lokomotiv na ostravském hlavním nádraží se zúčastnila i místní "tyristorka" E458.1016. Za ní stála zánovní lokomotiva T419.0511 z NHKG.

Autor: Jan Novotný
Datum: 22.11.1988
Místo: Ostrava hl.n.

Při náročné službě v ostravské aglomeraci byla zachycena lokomotiva T466.2046 a to kousek od svého domovského depa, na hlavním nádraží.

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 05.07.1991
Místo: Ostrava hl.n.

"Čmeliak" T669.0079 bol autorom zdokumentovaný v Ostravě na levém přednádraží.

Autor: Jan Novotný
Datum: 23.08.1991
Místo: Ostrava hl.n.

Tradiční obrázek z Ostravy, "šestikolák" 181.047-2 se soupravou wapek.