Liberec

Autor: sbírka: Josef Motyčka
Datum: 00.00.1940
Místo: Liberec

Do osudné nehody lokomotivy 354.109 zbývalo, v době pořízení snímku, osmnáct let. Zachycena byla během války ve stanici Liberec už s německým označením 77 304 DRB. Historie této lokomotivy se začala psát v prosinci 1922 a vystřídala depa v České Lípě a Hradci Králové. Při odstoupení pohraničí již náležela depu Liberec, kde taky sloužila až do své osudné nehody 4. 7. 1958.

 

Autor: sbírka: Josef Motyčka
Datum: 30.01.1972
Místo: Liberec

Na posunu ve stanici Liberec byla zachycena 434.1191; součástí posunu bylo v zimním období rovněž předtápění souprav.

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 19.09.1973
Místo: Liberec

V zářijovém dni roku 1973 se do Liberce vypravil dnes již zesnulý Ivan Šnábl, který z okna vlaku zachytil stroj 464.004 před svým návratem do České Lípy.

Jako první sériový stroj byl dodán do výtopny v Chomutově 5. prosince 1934. Zde setrval až do 22. září 1938, kdy byl předán do výtopny Praha Masarykovo n. a o několik dní později do České Lípy. Byl významný svým působením v čele vládních vlaků s E. Benešem, E. Háchou, A. Hitlerem nebo K. Gottwaldem. Po příchodu do České Lípy obdržel označení DRB 68.001. V České Lípě pak setrvala i po válce až do svého zrušení dne 10. 12. 1976. Život "vládní" lokomotivy, v posledních letech provozu údajně nijak oblíbené, skončil v konzervárně Sulejovice, kam byla prodána k vytápění 1. 12. 1976.

 

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 05.06.1975
Místo: Liberec

V první zářijový den roku 1966 byla z Kolína do Liberce předána 556.0195. Ze zprvu uniformního "štokra" se postupně stal výstavní kousek, kterých bylo v Liberci hned několik. Podle pamětníků tuto éru vyšperkovaných lokomotiv řady 556.0 začala právě "stodevadesátpětka". V Liberci však zrušena nebyla - v poslední den roku 1976 došlo k předání do depa v Děčíně, kde i nadále patřila mezi velmi hezké lokomotivy. Díky změně působení však, oproti Liberci, změnila zcela svou tvář. V Děčíně byla zrušena 14. října 1978.

 

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 18.06.1975
Místo: Liberec

Kdysi udržovaný a krásný, nyní už značně omšelý, "štokr" 556.025 postává ve stanici Liberec. Lokomotiva byla známá zejména malými kouřovými plechy, které dostala za poškozené velké "uši" při dílenské opravě. Takto vznikl velmi zajímavě vyhlížející stroj, který rovněž smetadly z latí a barevným provedením vynikal ve flotile libereckých "štokrů". V posledních letech provozu parních lokomotiv řady 556.0 se u první série 556.001 až 80 (dodaných s velkými kouřovými deflektory; vyjma 556.020 dodanou ČSD s atypickými kouřovými deflektory) objevují stroje s provizorními malými deflektory; byly to stroje 556.009, 25, 29, 40, 46, 58, 68 a 78. Panem Vaníčkem zachycená 556.025 dosloužila nedlouho po pořízení snímku. Po odstavení byla zrušena v Liberci 15. 6. 1977.

 

Autor: Josef Motyčka
Datum: 07.03.1976
Místo: Liberec

Lokomotiva 464.030 se představuje v prostoru LD Liberec, tedy domova, kde strávila největší část svého provozního života. Ten se začal 26. 11. 1936, kdy byla předána z ČKD na Masaryčku. V roce 1937 byla součástí flotily lokomotiv 464.0 v depu Česká Lípa, ale už v roce 1938 odešla do Zvolena. V listopadu 1948 se konečně přesouvá do Liberce, kde setrvala do 1. 11. 1977, kdy byla předána do Turnova a 9. 1. 1979 do Meziměstí. Právě v Meziměstí se její život ukončil zrušením 16. 3. 1981 a 4. 12. 1981 byla převedena na vytápěcí kotel K 797.

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 18.05.1976
Místo: Liberec

Provoznímu ošetření se právě oddává lokomotiva 556.0136, patřící do místního depa Liberec. Je zajímavá zejména malým reflektorem - lidskou tvořivostí sundaného z některého automobilu. Do depa Liberec byla předána 2. června 1970 z depa Valašské Meziříčí. 11. září 1979 byla v Liberci zrušena a v Kovošrotu Česká Lípa byla později zlikvidována (předána k likvidaci 15. 3. 1980). Dodejme, že v roce 1978 dostala zpět velký reflektor.

 

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 18.06.1979
Místo: Liberec

Velmi zajímavou kapitolou historie provozu řady 556.0 je provoz vybraných 17 strojů na kolejích MÁV  v průběhu roku 1971, kde tehdy probíhala masivní elektrizace hlavních tratí. Lokomotivy byly nasazeny v depech Hatvan, Székesfehervár, Budapest - Ferencváros a Budapest Hamán-Kató. Mezi vybranými byla i Ladislavem Kroulem zachycená lokomotiva 556.0455. Její zapůjčení proběhlo od 9. srpna do 3. prosince 1971, kdy náležela depu Sokolov. Do stavu depa Liberec se dostala v polovině roku 1978 a setrvala zde až do svého zrušení 20. 10. 1980. V Liberci pak po svém zrušení čekala na svůj osud do 4. 11. 1981, kdy byla odepsána ze stavu ČSD a předána k likvidaci do Kovošrotu Zdice n.p.

 

strana: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 poslední
Top