Česká Lípa hl.n.

Autor: Jaroslav Cempírek
Datum: 26.08.1971
Místo: Česká Lípa hl.n.

Tendry řady 516 byly ještě pod označením 156 kkStB nově vyvinuty v lokomotivce Floridsdorf. Ostatně první z nich byly vyráběny přímo k předchůdci řady 434.1 ČSD - k řadě 170 kkStB. Jejich konstrukce byla natolik povedená, že se tendry řady 156 kkStB použily nejen k novým lokomotivám 270 kkStB, ale i k mnoha dalších typů osobních a nákladních lokomotiv. Ostatně nezapomeňme i využití tendrů řady 516.0 u lokomotiv 475.145, 52 a 53, které kvůli váznoucí výrobě nových tendrů musely být spojeny s tendry v záloze dráhy. Za tendrem 516.0330 se skrývá stroj 434.152, původně 270.54, který byl v České Lípě zrušen  2. 6. 1974.

 

Autor: Jaroslav Cempírek
Datum: 16.03.1972
Místo: Česká Lípa hl.n.

Lidé&lokomotivy: V březnu 1972 dosluhovala na místní záloze jedna z posledních lokomotiv řady 434.1 u ČSD – stroj 434.149. Zachycena byla její mladá lokomotivní četa a zřejmě vedoucí posunu.

Autor: Jaroslav Cempírek
Datum: 16.03.1972
Místo: Česká Lípa hl.n.

Při obsluze vlečky dílen ČSD Česká Lípa byla zachycena místní lokomotiva 434.149. Byla vyrobena pro ČSD v Českomoravské v průběhu roku 1920. Tehdy však nesla označení 270.49. Zrušena byla až 13. 10. 1976, jako jedna z posledních představitelek řady 434.1 u ČSD. V posledních letech, jak ostatně dokazuje i sám snímek, dožívala při obsluze stanice a místních vleček v České Lípě.

 

Autor: sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 10.08.1975
Místo: Česká Lípa hl.n.

Dne 10.8.1975 byla v České Lípě zdokumentována domácí lokomotiva 477.055. Vyrobena byla v roce 1955 ( obdržela výrobní číslo 3054 ), předána 1.6. téhož roku do depa Praha-Vršovice, které bylo jejím domovem do roku 1967. Následoval nedaleký přesun do Kralup nad Vltavou, kde sloužila do roku 1974. Poté začala její nejslavnější, i když krátká, životní éra v depu Česká Lípa, kam byla předána dne 7.2.1974. Za 4 roky služby byla zaznamenána na mnoha fotografiích a to zejména na trati Nymburk-Rumburk. Zrušena byla k datu 12.12.1978, následně přetažena do kovošrotu ve Zdicích, kde byla její životní epocha ukončena.

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.08.1976
Místo: Česká Lípa hl.n.

Před odjezdem z hlavního nádarží v České Lípě fotograf Ivan Šnábl zachytil známý českolipský stroj 464.010. Zaujme nejen mezikružím na dýmničních dveřích, ale i továrními znaky na bocích kouřových deflektorů. Znaky byl stroj opatřen v České Lípě jeho turnusovými strojvedoucími, avšak zvoleny byly lité znaky firmy Škoda, která lokomotivu nevyrobila. Výrobcem lokomotivy byla Českomoravská Kolben a Daněk v Praze, ze které byla 464.010 předána jako první turnusový stroj do výtopny Praha Masarykovo dne 9. prosince 1935. Krátce sloužila ve výtopně Chomutov, aby pak po odstoupení pohraničního území přešla k DRB jako 68.006 výtopny Cheb. Po válce se vrátila do Prahy, od září 1948 byla součástí výtopny Tábor, avšak již v roce 1951 se do Prahy vrací a na Smíchově slouží do roku 1967. 6. ledna 1967 "desítka" přešla do České Lípy, kde je ihned zařazena do první turnusové skupiny a hýčkána strojními četami, i po příchodu moderních lokomotiv 477.0, skoro až do svého zrušení 15. srpna 1978. Zanikla za depem v místním kovošrotu.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.08.1976
Místo: Česká Lípa hl.n.

Vozba rychlíků v depu Česká Lípa dlouhá léta patřila lokomotivám řady 354.1. Po příchodu lokomotiv řady 464.0 došlo k jejich přesunu na vozbu osobních vlaků. Další "předání otěží" znamenala pro lokomotivy řady 354.1 konec, "ušaté“ se přesunuly na vozbu osobních vlaků a do čela osobních a spěšných vlaků - tedy turnusové skupiny P01 - přišly moderní lokomotivy řady 477.0. Stroj 464.017 nahradila v rychlíkovém turnuse lokomotiva 477.009. Začalo období barevných a krásných lokomotiv na všemožných výkonech, které obdivně filmovali a fotografovali všichni tehdejší nadšenci a to dokonce i z dalekého zahraničí. Konec však přišel v roce 1976 - příchodem nových strojů řady T478.3. O mnoho starší "ušaté" tak dosluhovaly ve stejné době jako moderní "papoušci" a kolony Kovošrotu za depem se plnily těmito stroji bez ohledu na stáří. I mezi lokomotivami existuje smůla...

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.00.1979
Místo: Česká Lípa hl.n.

Ve společnosti "malého hektora", který se chystal s manipulačním vlakem, vidíme "brejlovce" T478.3284. Snímek byl pořízen ve stanici Česká Lípa hl.n..

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 26.10.1979
Místo: Česká Lípa hl.n.

V České Lípě dne 26.10.1979 pěkně zapózoval místní "štokr" 556.0339. Pár dat z jeho života, vyroben byl v roce 1955 a obdržel výrobní číslo 3233, zrušen byl 16.12.1980. Sloužil tak u ČSD 25 let a fotografie tak zachycuje jeho labutí píseň.