475.101


Tato galerie byla zobrazena: 6067×.

Autor: ŠKODA Plzeň, sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.12.1947
Místo: ŠKODA Plzeň

Na tovární točně byla zachycena fotografem čerstvě dokončená 475.101. 10. 12. 1947 absolvovala Technicko-policejní jízdu a byla předělena do výtopny Praha Masarykovo nádraží. Po provozu nejen u nás, ale i na území dnešního Slovenska, dosloužila v Brně 13. 6. 1979, kde je po zprovoznění muzejním exponátem dodnes.

Autor: Stanislav Cigánek
Datum: 00.12.1977
Místo: Holubice

15. listopadu 1947 byla na závodní vlečce poprvé zkoušena nová lokomotiva. Byla jí 475.101 jako představitelka první univerzální lokomotivy pro ČSD. Její vzhled byl velmi povedený, přičemž na rozdíl od řady 498.0, byla výtvorem škodováckých konstruktérů pod vedením inženýrů Frány a Buriana. Společně s tendrem 935.0136 byla vyrobena pod objednávkou ČSD ze dne 31. prosince 1946 číslo D-65677/46-x/1.

Autor: Stanislav Cigánek
Datum: 00.12.1977
Místo: Přerov

Protokol o Technicko-policejní zkoušce byl sepsán v den jejího konání v České Třebové dne 10. 12. 1947. Samotná zkouška proběhla na již obvyklém traťovém úseku mezi Chocní a Pardubicemi, kde bylo s lokomotivou 475.101 dosaženo rychlosti 115 km/h. Po této zkoušce stroj převzala výtopna Praha Masarykovo nádraží, která si na další zástupkyně musela počkat až do ledna 1948, kdy do inventárního stavu přibyl až dvanáctý stroj v pořadí. S přibývajícími stroji řady 475.1 v pražské výtopně přišel 22. červenec 1948, kdy byla lokomotiva 475.101 předána do Košic. Přesuny pak následovaly v rychlém sledu – 11. 7. 1949 se jejím domovem stává výtopna Žilina, aby se už 13. 5. 1950 vrátila zpět do Košic.  Od druhého dubna 1951 působí v Bohumíně, ale už v srpnu 1952 je vykazována v Přerově. Přerov opustila až v květnu 1958, kdy na chvíli slouží pod Novými  Zámky.

Autor: Stanislav Cigánek
Datum: 00.02.1978
Místo: Brno hl.n.

22. listopadu 1958 se stává jejím domovem Brno a zde již setrvala až do svého zrušení. V rámci reorganizace je od 1. 10. 1964 doma v depu Brno – dolní.n., kde byla dlouhé roky udržována ještě s původní dyšnou. Jako poslední dostala v roce 1968 novou dyšnu Kylchap. V té době byla vozba brněnských 475.1 soustředěna zejména do České Třebové, Bratislavy a Havlíčkova Brodu. Později se pak jejich provoz rozšířil o vozbu vlaků do Přerova, kam jsou vykazovány i poslední výkony posledních parních lokomotiv depa Brno.  V roce 1978 to byly už poslední 475.194 a 475.1142, které doplňovala letmo právě námi sledovaná 475.101 v tzv. „barevném turnusu“. Na tři měsíce byl v roce 1978 nasazen do uvedeného turnusu i stroj 498.106, který po jeho odvezení do Českých Velenic opět nahradila 475.101. Zrušena byla u ČSD dne 30. června 1979.

Autor: Josef Mandys
Datum: 13.09.1986
Místo: Depo Brno dolní n.

Na výstavě v depu Brno-dolní nemohla chybět ani místní "pětasedma" 475.101.

Autor: Josef Mandys
Datum: 25.06.1989
Místo: Brno hl.n.

1. dubna 1980 byla odstavená 475.101 převedena na vytápěcí kotel K 742 a „na dolním“ využívána k vytápění. To ji ostatně zachránilo před likvidací, neboť se místní nadšenci rozhodli o stroj pečovat a při různých příležitostech vystavovat. Po opravě kotle byla 14. 6. 1989, po deseti letech od svého zrušení, opětovně zprovozněna.

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 03.05.1996
Místo: Karlovy Vary

Druhý den akce si nákladní expresy převzala do své režie lokomotiva 475.101. Ta se z Karlových Varů vracela po poledni s NEx 43329. Turnusově tento výkon náležel jednomu z místních "sergejů" řady 781. Nedlouho za ní se vydal se svou "raketou" Rn 45715 klatovský "kremák". 

O takové akci by se dnešním fanouškům a fotografům mohlo jen zdát.

Autor: Ladislav Kroul
Datum: 03.05.1996
Místo: Karlovy Vary

V rámci vynikající dílenské základny se v devadesátých letech stává Brno oázou parních lokomotiv – mezi místními stroji 354.1217, 433.001, 475.101 a 498.106 jsou prostředky a síly využívány k opravám dalších lokomotiv do provozního stavu. Na snímku od Ladislava Kroula je pak zřejmý tolik typický vzhled pro 475.101 do své opravy kotle v roce 2007.

Autor: Milan Vojtek
Datum: 12.12.2007
Místo: Depo Brno-Maloměřice

12. 12. 2007 byl, po opravě v Českých Velenicích, v Brně zavazován nově opravený kotel lokomotivy 475.101. V roce 2017 pak byla dokončena jeho generální oprava včetně výroby nové komunikační roury. V současné době je lokomotiva odstavena pro špatný technický stav tendru.

Autor: Dušan Mrňa
Datum: 03.07.2010
Místo: Nedvědice

Brněnská 475.101 rozjíždí ze stanice Nedvědice spěšný vlak č. 1826 do Ždáru nad Sázavou.

Autor: Martin Nesrsta
Datum: 12.04.2014
Místo: Všetuly

Pod siluetou Hostýnských vrchů projížděl dne 12.4.2014 zvláštní osobní vlak, který měl v čele brněnskou "pětasedmu" 475.101.

Autor: Dušan Mrňa
Datum: 27.09.2014
Místo: Valtice

Zvl R 104505 vedený strojem 475.101, jako protokolární vlak k oslavám 175. let železnice u nás, projíždí okolo vjezdové mechaniky žst. Valtice.

Autor: Radim Škopec
Datum: 24.05.2017
Místo: Polom

Firma Rail Cargo Carier CZ si k deseti letům své existence nechala do čela svého kontejnerového vlaku nasadit parní lokomotivu 475.101, která tento vlak odvezla z Břeclavi až do kontejnerového překladiště v Paskově.