Autor: sbírka: Michal Štrublík

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.05.1961
Místo: Depo Ústí nad Labem

Neznámá E469.1 a stroj E469.179 byl vyfotografován v květnu 1961 v depu Ústí nad Labem, kde prožil celou svojí kariéru.

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.00.1962
Místo: Depo Šumperk

Na točně šumperského depa byla zachycena místní 434.243. V roce 1932 prošla rekonstrukcí z 434.0346; během války získala označení DRB 56.3610 a jak během války, tak i po válce byla věrná jen Jeseníkům. V polovině 60. let ještě prošla rekonstrukcí dyšny, aby 10. 8. 1973 byla vyřazena z evidence jak depa Šumperk, tak ČSD. Zanikla rok po svém zrušení v Kovošrotu Bohumín.

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.00.1962
Místo: Frýdlant nad Ostravicí

S osobním vlakem z Valašského Maziříčí sjíždí stroj 464.034 do stanice Frýdlant nad Ostravicí kolem dvojmístné výtopny s vodárnou. Výtopna byla vybudována v roce 1908 novou společností FBD, jež postavila a provozovala trať z Frýdlantu do Bílé, a kde uvedená společnost zahájila provoz v srpnu 1908. Provoz na traťovém úseku Ostravice - Bílá zanikl o necelé tři roky později od pořízení snímku - 10. ledna 1965 - z důvodu vybudování vodní nádrže Šance. Pod hladinou zmizely zastávky a nákladiště Řečica, Růžanec, Staré Hamry zastávka a železniční stanice Staré Hamry. Výtopna samotná zanikla při rekonstrukci stanice Frýdlant nad Ostravicí v březnu 2013.

Lokomotiva, která do stanice sjíždí, byla čerstvou posilou flotily lokomotiv řady 464.0 depa Valašské Meziříčí. Ta do ValMezu přešla z Ostravy16. dubna 1962 a setrvala zde až do února 1967, kdy se jejím novým domovem stalo PLD Šumperk. Zrušena byla v Rakovníku 5. 12. 1977 a sešrotována byla ve Zdicích. Dodejme, že za lokomotivou je nová dvoupatrová jednotka Bp, nedlouho předtím předána k ČSD od výrobce z vagónky v Görlitzu. Z první série byly přímo do Ostravy dodány nové nerozdělitelné jednotky čísel 912 - 915. 14. prosince 2002, po 40. letech provozu, bylo ukončeno turnusové nasazení těchto jednotek u ČD právě na této trati.

 

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.12.1962
Místo: Ostrava hl.n.

K podivu některých lidí i v Ostravě býval bílý sníh a občané železného srdce ČSSR prožívali bílé Vánoce. Přerovská lokomotivní četa, se svou 498.028, projíždí v zimní den roku 1962 kolem dolu Odra. Důl Odra však v té době nebyl Odrou, ale Vítězným únorem a vítal všechny cestující od Bohumína. Jeho historie je zajímavá stejně jako historie lokomotivy 498.028, ale je přeci jen poněkud delší, neboť samotná jáma započala hloubení 14. 10. 1907 a její konečná hloubka dosáhla 448 metrů. Vraťme se ale k "albatrosu" - ten byl dlouhou dobu (i v době pořízení snímku) domovem v Přerově. V roce 1953 byl zapůjčen do Bohumína, kam ostatně byl znovu předán 30. 5. 1964. Zajímavostí byly nejen odebrané šikmé plechy před šoupátky, které přerovští správkaři nahradili žebříky, ale i symbol okřídleného šípu. Tento symbol Škody Plzeň byl navržen akademickým malířem Vilém Kreibichem. Bohužel se dostal jen na tři lokomotivy, které v té době byly domovem rovněž v Přerově - 476.001 až 003. Symbol byl sejmut strojvedoucími z lokomotivy 476.001. Moravsko-slezskou kariéru „osmadvacítka“ ukončila v roce 1965, když odešla do Bratislavy vozit nákladní expresy. Koleje opustila v roce 1969; kdy byla ve stanici Bratislava-Nivy s 498.026 sešrotována.

 

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.07.1964
Místo: Karviná

Po nehodě nastolo rozhodování jak naložit s 498.038. V Bohumíně končil rychlíkový parní provoz, využití Albatrosů bylo minimální. Navíc tendr 935.038 byl zrušen a snad přímo na místě nehody rozpálen. 498.038 po dlouhé době byla nakonec převezena do dílen v Českých Velenicích. Oprava probíhala pomalým tempem, ale v prosinci 1965 byla lokomotiva dokončena. Po krátkém působení v depu České Budějovice byla 5. 2. 1966 přiřazena do PLD Tábor, kde ji nadále provázela smůla. 

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.07.1964
Místo: Karviná

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.07.1964
Místo: Karviná

Zubožená 498.038 se po nehodě dne 7. 7. 1964 stala pro místní velkou atrakcí. Bohužel, na jejím stanovišti v onen den vezl strojvedoucí svůj poslední vlak.

Autor: sbírka: Michal Štrublík
Datum: 00.07.1964
Místo: Karviná

Ihned po nehodě byl zrušen tendr 935.038 a také první - služební, resp. poštovní - vůz od PKP. Do budoucna bude tendr 935.038 nahrazen tendrem 935.0184.