Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 00.06.1971
Místo: Hradec Králové hl.n.

Život lokomotivy 475.180 se započal 30. srpna 1948 vykonáním TBZ. Její první služebnou se stala výtopna Česká Třebová, kde setrvala až do roku 1953 předáním do Hradce Králové. Poslední přemístění pak prodělala 9. října 1971, kdy odešla dosloužit do PLD Meziměstí. Fotograf Pavel Vaníček ji tedy zachytil jen čtyři měsíce před svým přesunem na sever. V Meziměstí si lokomotiva již moc slávy neužila - byla zrušena celkem brzy - 15. května 1973. Zlikvidována byla o rok později v Brně.

 

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 20.08.1971
Místo: Depo Hradec Králové

Depu Hradec Králové, a jeho pobočnému depu Jaroměř, byl stroj 556.0165 věrný mnoho let; právě Jaroměř byla jeho posledním domovem v době jeho zrušení dne 21. března 1980. Až v roce 1981 byl převeden na vytápěcí kotel K 774 a nově přidělen do depa Havlíčkův Brod. Zde se nacházelo několik "štokrů" ještě na konci 80. let. Průkazně topil v zimě 1993; v roce 1994 je zrušen a předán k likvidaci. Společně s ním končí i vytápěcí kotel K 824 (ex 556.0370).

 

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 00.00.1972
Místo: Karlovy Vary

Lokomotiva 556.027 byla zachycena při strojní jízdě u Karlových Varů se strojem 556.0444. V roce 1972 byla "sedmadvacítka" nedlouho po dílenské opravě. I v dalších dnech a letech tento stroj zasvětil svůj život západním Čechám. Dosloužil v Chebu 10. září 1976. Lokomotiva 556.0444 později přešla do Českých Budějovic, kde byla zrušena v roce 1975. Poslední rok provozu strávila v PLD Tábor, aby pak byla předána k likvidaci do Dalovic, kde ve "šturců" čekala na svůj osud až do začátku 80. let.

 

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 00.00.1972
Místo: Železný Brod

Poslední měsíce provozu lokomotivy 475.1133 s dýmničními dveřmi s mezikružím zachytil vynikající fotograf a ještě lepší topič - Pan Pavel Vaníček. Lokomotiva 475.1133 zahájila svou životní pouť v depu Praha Masarykovo n. a přes Leopoldov a Nové Zámky dorazila do Hradce Králové. V době pořízení snímků byla zpět na českém území vlastně jen krátko. Stroj inventárního čísla 133 je zajímavý i službou s prototypem Liniového vlakového zabezpečovače LVZ. V padesátých letech totiž stoupala náročnost provozu u ČSD a s hromadícími se mimořádnými událostmi byl zahájen vývoj tohoto LVZ, který už v USA byl na podobných principech zkoušen v průběhu 30. let minulého století. V laboratořích, a později i v provozu, byl zkoušen nově vyvinutý česko-slovenský vlakový zabezpečovač pod dohledem týmu Prof. Poupěho. V provozu byl zkoušen právě na lokomotivě 475.1133, která v dané době byla ve službě depa na Masaryčce. Prototyp induktivních snímačů kódu byl namontován pod přední čelník před jímku. Dvě skříně LVZ byly namontovány pod ochoz na levé straně lokomotivy a na stejné straně, akorát nad ochozem, byla umístěna skříň baterie. Návěstní opakovač byl umístěn na straně strojvedoucího a nelišil se od dodnes používaného opakovače na většině starších lokomotiv motorové a elektrické trakce sloužících dodnes u ČD.

Lokomotiva 475.1133 byla zrušena v Hradci Králové dne 16. 3. 1976 a k prvnímu listopadu předána k likvidaci do Kovošrotu v Plzni.

 

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 00.00.1972
Místo: Karlovy Vary

Z Karlových Varů strojně odjížděla dvojice "štokrů" 556.0444+556.027. Zmíněná "čtyřistaččtyřicetčtyřka" sloužila u ČSD jen 18 let, vyrobena v roce 1957 a zrušena už k datu 18.3.1975. 

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 00.00.1972
Místo: Košťálov

V stanici Koštálov bola zachytená elegantná "šľachtičná" 475.173. Osobný vlak, ktorý ťahala, mal v stanici zrejme dlhší pobyt, ktorý člen rušňovej čaty využil na kontrolu pojazdu.

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 00.00.1973
Místo: Depo Hradec Králové

V depu Hradec Králové byla zachycena 475.172. Do depa Hradec Králové náležela od května 1953, kdy byla předána ze své první služebny v České Třebové. Zajímavá je úprava královéhradeckých čet - neboť nebylo vždy jednoduché vyleštit horní část kouřového deflektoru, byla lokomotiva opatřena na deflektorech podélným madlem a pod ochozem stupátky. V této úpravě i dojezdila v depu Chomutov, kam přešla z Hradce Králové 10. srpna 1975. Zrušena byla 26. září 1977 a až po více jak roce byla předána k likvidaci do Zdic.

Autor: Pavel Vaníček, sbírka: Ladislav Kroul
Datum: 00.00.1973
Místo: Turnov

Majestátná "pětasedma" 475.197 čeká v Turnově na odjezd s osobním vlakem, její provozní dny se ovšem chýlí ke konci, 13.6.1974 je zrušena.