Autor: Miroslav Kubelka, sbírka: Jiří Šenk

Autor: Miroslav Kubelka, sbírka: Jiří Šenk
Datum:
Místo: Plzeň

Černá, nikterak hezky vyhlížející, avšak jedna z nejdokonalejších parních lokomotiv depa Plzeň; 475.1142. Do stavu náležela od vykonání TPZ dne 18. 12. 1951 až do předání do Brna v roce 1978. Nedlouho po pořízení snímku byla 475.1142 odeslána do Českých Velenic, odkud se vrátila v zelené barvě se žlutým linkováním. Díky tomu, že byla kompletně celá uložena na válečkových ložiskách, měla minimální jízdní odpory oproti klasickým lokomotivám s kluznými ložisky. Pamětníci vzpomínají, jak parta posunovačů dokázala lokomotivu rozpohybovat vlastní silou. Ostatně nejedenkrát lokomotiva strojní četě ujela - stačil silnější vítr a nepozorná četa.

Autor: Miroslav Kubelka, sbírka: Jiří Šenk
Datum: 00.00.1977
Místo: Plzeň hl.n.

475.1144 zasvětila skoro celý svůj život Slovensku - po vykonání TPJ v červenci 1951 byla zařazena do stavu depa Zvolen, kde setrvala až do 22. 11. 1967, kdy byla přeřazena do Plzně. Ke konci provozu patřila PLD Domažlice a až do odstavení na jaře 1977 (zrušena 15. 6. 1977) byla nasazována na Os 7405/7416; do podzimu 1976 střídavě s 498.103.

Autor: Miroslav Kubelka, sbírka: Jiří Šenk
Datum: 00.09.1977
Místo: Plzeň-Jižní Předměstí

Od roku 1952 patřila do inventárního stavu depa Plzeň lokomotiva 475.1134. V naší galerii jsme se s ní již seznámili, ale jen jako se zuboženým vrakem. V depu Plzeň byla lokomotiva zrušena 12. 12. 1978. Měsíc před svým zrušením to byla právě 475.1134, která uzavřela provoz "vysokých kol" v depu Plzeň. V onen 12. listopad 1978 vezla poslední parní vlak do Domažlic. O tři roky později byl ukončen provoz parních lokomotiv v depu Plzeň (a u ČSD) definitivně!

Autor: Miroslav Kubelka, sbírka: Jiří Šenk
Datum: 00.11.1977
Místo: Plzeň hl.n.

V kolejišti plzeňské stanice dobírá vodu místní 475.127, než se vydá na svůj osobní vlak. 475.127 zahájila svoji službu v depu Hradec Králové a svá poslední léta prožila právě v depu Plzeň, kam byla předána z depa Brno - dolní 12.10.1974. Zrušena byla 21. června 1978 a zlikvidována byla v Kovošrotu České Budějovice.

1