Autor: Michal Štrublík

Autor: Michal Štrublík
Datum: 27.06.2009
Místo: Depo Lužná u Rakovníka

Na přelomu let 1996/1997 byla v ŽOS České Velenice lokomotiva 464.102 opět uvedena do provozuschopného stavu. Svou druhou technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. ledna 1997. 12. 1. pak poprvé vyjela s lidmi na spěšném vlaku do Veselí nad Lužnicí a zpět do Velenic se vrátila na klasickém "osobáku". Oficiální předvedení pak zanedlouho proběhlo se zvláštním vlakem do Karlštejna. Lokomotiva byla od roku 1997 provozovaná společností F.N.R.R., v následujících letech pak KHKD a v posledních letech, od roku 2012, společnost Růžolící chrochtík.

Autor: Michal Štrublík
Datum: 20.02.2010
Místo: Ostrava hl.n.

Jako T478.3259 byla po vyrobení předána 23. 7. 1975 k ČSD do depa Ostrava. Zde sloužila dlouhé roky; došlo k přeznačení na 753 259 a jako Krnovská byla poslána do ŽOS Zvolen na rekonstrukci, po níž dostala číslo 750 259-4. I po rekonstrukci jezdila v Ostravě a přes Krnov, Valašské Meziříčí, Brno a Českou Třebovou se na dožití vrátila zpět, tentokrát do Bohumína. Zde, na relativně dlouhou dobu, byla využívána k napěťovým výlukám a náhradám za turnusové 754. Zajímavá byla nejen svým zeleným rámem, ale od roku 2008, po opravě ve Valašském Meziříčí, i sněhovým pluhem z lokomotivy 750 042, která tou dobou odešla na MVy do Nymburka. Ke konci roku 2010 byla předána na rekonstrukci a dnes je z této lokomotivy 750 709-8. 

 

Autor: Michal Štrublík
Datum: 06.03.2010
Místo: Vratimov

Ze stanice Vratimov uhání se svou soupravou lokomotiva 750 119-0. Zaskakuje za některou z neschopných lokomotiv řady 754, pro které byl v roce 2010 vytvořen turnus pro sedm lokomotiv. 750 119 patřila k několika lokomotivám řady 750, které do Bohumína byly přemístěny pro trvalou krizi místních lokomotiv řady 754. Většina "nulek", stejně jako 750 119, dožila do své rekonstrukce na řadu 750.7 na místní trati do Frenštátu pod Radhoštěm.

 

Autor: Michal Štrublík
Datum: 18.06.2010
Místo: Osoblaha

Již stěží opakovatelný snímek zachycuje dnes již neprovozní 705.916 a 705.917. V ten den došlo k odstavení 705.916 do periodické provozní prohlídky, za níž pak na následující pár vlaků vyjela o jedno inventární číslo mladší kolegyně.

 

Autor: Michal Štrublík
Datum: 22.10.2010
Místo: Vratimov

Krátkou dobu sloužila v Bohumíně lokomotiva 750 121-6. Zachycena byla po minutí vjezdového návěstidla do žst. Vratimov. Lokomotiva toho moc v Bohumíně nenajezdila. Po předání z Pardubic se velmi brzy vydala na rekonstrukci do České Třebové.

Autor: Michal Štrublík
Datum: 29.01.2011
Místo: vlečková sieť OKR Ostrava

"Dvojče" v čele s lokomotivou 740.701-8 (druhá je 740.844-6) sjíždí s nákladním vlakem do stanice Karviná-Doly. Zátěž si "dvojče" vezlo z Havířova přes Horní Suchou a ÚZKu, tedy ústřední prádlo u bývalého Dolu Barbora (Důl Barbora je mezi místními znám svým požárem a pak několika výbuchy, při kterých zahynulo 14 báňských záchranářů). Lokomotiva 740 701-8 byla vyrobena v ČKD v roce 1981 a 9. 12. 1981 předána OKR Dopravě. Zde setrvala až do dnešních dnů!

Zajímavostí snímku je rovněž skutečnost, že "dvojče" právě projíždí dnes již zaniklou původní Karvinou. Ve směru jízdy nákladního vlaku vlevo kdysi jezdila místní tramvaj. Autor fotografie stojí na místní komunikaci, která sousedila s místním nádražím úzkorozchodné tramvaje a sama komunikace kdysi byla hlavní ulicí. Pokud by město existovalo dodnes, bránilo by v pořízení snímku mnoho budov - zde zejména měšťanský dům, který stál naproti ulice s Městskou spořitelnou. "Dvojče“ právě minulo i bývalou ulici „Kostelní“, která vedla přímo k místní dominantě - kostelu Sv. Jindřicha. To vše již odvál čas a po redukci se k nepoznání změnila i stanice Karviná hl. n.; ale ne ta, kterou dnes projíždí vlaky Národního dopravce, ale nádraží, které od roku 1964 nese název Karviná-Doly.

 

Autor: Michal Štrublík
Datum: 29.01.2011
Místo: Horní Suchá

Ve stanici Horní Suchá čeká na zátěž místní "posunka" - lokomotiva 740 797-6. Patřila u OKDD/AWT k poslednímu stroji s tímto lakem. Sám lak už si leccos pamatuje, za povšimnutí strojí i trikolora, která nahradila hvězdu při změně režimu. Lokomotiva byla v roce 1983 vyrobena jako T448.0797 pro důl v Tuchlovicích, kam byla předána 5. ledna 1984. Čas ji zavál z Kladna do oblasti Karvinských dolů, kde se v pozdějších letech dlouho vymykala mezi stroji řady 740. V roce 2013 byla díky opravě opatřena novým lakem dopravce AWT.

 

Autor: Michal Štrublík
Datum: 13.01.2014
Místo: Depo Olomouc

851.028-1 hlubokou chladnou nocí duní na točně depa Olomouc. Než zajede na své osmé stání místní remízy, využije trochu klidu i její strojvedoucí k jejímu zvěčnění v jedničkách a nulách. "Hydrokurva" byla v tu noc na zkušební jízdě po opravě vodního čerpadla. Zachraňovala depo ještě další dva měsíce. Pro autora to bylo předposlední svezení s tímto strojem.