Autor: Jaroslav Cempírek

Autor: Jaroslav Cempírek
Datum: 04.08.1975
Místo: Bílina

Lokomotiva 121.013-7, ex. E469 113, je vedena ve škodováckém katalogu jako reprezentant lokomotivní řady E469.1. Lokomotiva přišla do lokomotivního depa v Ústí nad Labem a v červenci 1960 po vykonání technicko-bezpečnostní zkoušce byla nasazena do provozu. Dne 27. května 1977 byla předána do rušňového depa Spišská Nová Ves. Odsud byla předána do RD Košice. Zpět do Ústí nad Labem se vrátila 31. 10. 1986. Na snímku ji autor zvěčnil ve stanici Bílina necelé dva roky před odchodem do Spišské Nové Vsi.

Autor: Jaroslav Cempírek
Datum: 15.08.1975
Místo: ŽZO Cerhenice

Pohled na čelo zkušební lokomotivy E469.3030, která byla teprve rok ve vlastnictví VÚŽ, kde dodnes slouží pro zkoušky a zkušební jízdy na okruhu.

Autor: Jaroslav Cempírek
Datum: 15.01.1976
Místo: Chomutov

V mrazivém slunečném dnu - 15. ledna 1976 - Jaroslav Cempírek zachytil společný rozjezd dvou vlaků. Zatím co jeho vlak do Prahy provázela již lokomotiva řady T478.3, vlak do Chebu veze chomutovská 475.172. Pro "pětasedmu" je to již konec kariéry. V srpnu 1975 byla předána na dosloužení z depa Hradce Králové. Zrušena bude o rok později - 26. 9. 1977, ale než bude vyřazena a ve Zdicích zlikvidována, najezdí ještě mnoho kilometrů.

 

Autor: Jaroslav Cempírek
Datum: 16.02.1976
Místo: Kolín

Depo Kolín mnoho let nasazovalo do Ledečka, na kuřimské lokálky a do roku 1972 i do Kutné Hory lokomotivy řady 423.0. Pro depo Kolín byla snad nejtypičtější 423.0141. Byla vyrobena v ČKD v roce 1936. Patřila do série strojů 423.0141 až 149, které byly opět poněkud odlišné od předchozích sérií, resp. strojů této řady. Jak je z fotografie Jaroslava Cempírka patrné, již neměly dosazen vodočistič. Kolínské lokomotivy 423.0141 a 423.0145, z této série, byly později rekonstruovány dosazením ploché dyšny Giesel. Lokomotiva 423.0141, a celá její série do čísla 149, byla zároveň poslední s typickým designem „bejčků“ 423.0 - díky ose kotle 2620 mm nad temenem kolejnice byla vyrobena s vysokým komínem. Následující lokomotivy, od čísla 423.0150, byly již z výroby dále upravovány, přičemž došlo ke zvýšení osy kotle a tedy dosazením nízkých komínů s korunkou. 

423.0141 kotlově propadla v druhé polovině roku 1978 a 12. 12. 1978 byla zrušena. 1. února 1979 byla převedena na vytápěcí kotel K 714 (maximální provozní tlak 10 atm.).

 

Autor: Jaroslav Cempírek
Datum: 16.02.1976
Místo: Kolín

V roce 1928 byly k ČSD dodávány další stroje osvědčené řady 423.0 čísel 423.093 - 99 z ČKD. Na přelomu let 1928/1929 pak další stroje dodala lokomotivka v Adamově počínaje číslem 423.0100 (58/1928), které takřka o padesát let později zachytil v Kolíně vynikající fotograf Jaroslav Cempírek. Zachycena je již po rekonstrukci dosazením ploché dyšny Giesel, která byla na tyto stroje dosazována na přelomu 60. let v průběhu vykonávání hlavních a středních oprav. Ačkoli to lokomotivám ubralu na vzhledu, povětšinou se dostavily kladné vlastnosti této dyšny - lepší odstranění protitlaku na píst, menší vytrhávání kotle a lepší tlakový spád, který se projevil ve vývinu páry.

423.0100 byla pro poslední roky typická pro kouřimské lokálky a na trati z Kolína do Ledečka. Před rokem 1972 pak i na trati do Kutné Hory. Zrušena byla v Kolíně 26. 9. 1977.

 

Autor: Jaroslav Cempírek
Datum: 04.04.1976
Místo: Žatec

Tento snímek by se dal nazvat "střídáním generací", kdy se na jednom vlaku setkal motorový vůz M152.0, který postupně nahrazoval na osobních vlacích starší M131.1. Zánovní M152.0046 na postrku Os 6536 do Loun v jehož čele byl "hurvínek" M131.1 čekal na odjezd v Žatci. 

Autor: Jaroslav Cempírek
Datum: 06.05.1976
Místo: Štrba

Krásna snímka "rakane" E669.3024 vznikla na Štrbe na začiatku mája roku 1976.

Autor: Jaroslav Cempírek
Datum: 05.06.1976
Místo: Žatec západ

Stroj T679.1117 odjíždí se směskou ze Žatce západu směrem na Plzeň. Na vedlejší koleji posunuje "čtyřkolák" 434.207, pára ještě slouží, je 5. června 1976.