Autor: Ivan Šnábl

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.00.1973
Místo: Letohrad

Další meziměstský stroj 475.1103 zachytil ve stanici Letohrad Ivan Šnábl. O oběhu této řady v Meziměstí jsme Vás již informovali v minulé aktualizaci k řadě 475.1. Proto se jen krátce zastavme u života 103. lokomotivy této úspěšné univerzální lokomotivní řady. Z Výroby byla předána do výtopny ve Spišské Nové Vsi, kam přišla jen několik dní po 475.1101. V roce 1962 prošla krátce Košicemi, Zvolenem a Bratislavou, aby ještě 29. 10. 1962 na dlouhých deset let zakotvila v depu pod zvolenským hradem. Zde se stala velmi hezkou a udržovanou "turnusačkou". Ze Zvolena byla 28. 12. 1972 předána do PLD Meziměstí, kde jezdila až do svého zrušení 17. 6. 1976. Po svém zrušení byla prodána do dílen v České Třebové.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 17.08.1973
Místo: Jihlava město

Většinu svého provozního života strávila 524.1307 na Jižní Moravě. Do Jihlavy přišla až 28. května 1971 z depa Brno-dolní a v době pořízení snímku byla na konci svého života - nedlouho poté byla odstavena a už 8. 11. 1973 zrušena. V dalším roce byla zlikvidována v brněnském kovošrotu.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 19.09.1973
Místo: Liberec

V zářijovém dni roku 1973 se do Liberce vypravil dnes již zesnulý Ivan Šnábl, který z okna vlaku zachytil stroj 464.004 před svým návratem do České Lípy.

Jako první sériový stroj byl dodán do výtopny v Chomutově 5. prosince 1934. Zde setrval až do 22. září 1938, kdy byl předán do výtopny Praha Masarykovo n. a o několik dní později do České Lípy. Byl významný svým působením v čele vládních vlaků s E. Benešem, E. Háchou, A. Hitlerem nebo K. Gottwaldem. Po příchodu do České Lípy obdržel označení DRB 68.001. V České Lípě pak setrvala i po válce až do svého zrušení dne 10. 12. 1976. Život "vládní" lokomotivy, v posledních letech provozu údajně nijak oblíbené, skončil v konzervárně Sulejovice, kam byla prodána k vytápění 1. 12. 1976.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.11.1973
Místo: Kralupy nad Vltavou

Po ukončení turnusového nasazení kralupských lokomotiv řady 477.0 byla 477.039 odstavena do zálohy dráhy. Jak krásný barevný snímek napovídá, po dílenské opravě v rozsahu Lg v roce 1972 dostala modrý nátěr a spolu s 477.055 byly jedinými modrými "Papoušky" v Kralupech nad Vltavou. V období zimy 1973/1974, jež tento snímek zachycuje, byla poslední 477.039 opět zatopena, ale na osobní vlak se již nepodívala. Sloužila nejprve na postrcích nákladních vlaků, pak na topírenském posunu a staničních zálohách. Nakonec byla z provozu definitivně odstavena. 22. února byla předána do depa Nymburk, kde dojezdila. V zimním období 1977/1978 vytápěla depo ve Všetatech a 23. 3. 1978 lokomotivě propadla technická způsobilost kotle. Na konci roku 1979 byla zlikvidována v Kovošrotu Zdice.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.00.1976
Místo: Nymburk hl.n.

Jeden z dříčů nákladní dopravy v režii ČSD, "šestikolák" E669.2075, čeká na odjezd s nákladním vlakem z Nymburka.

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.00.1976
Místo: Všetaty

Z točny, dnes již takřka zaniklého, depa ve Všetatech sjíždí stroj 556.029. Na první pohled zaujme malými kouřovými deflektory, které dostal po nehodě v roce 1974. Než obdržel "malé uši", jezdil nějakou dobu zcela bez kouřových deflektorů. Dlouhá léta zasvětil službě v Meziměstí; občas se objevil i na výkonech depa Trutnov. Později byl předán do Děčína, odkud 5. 4. 1979 přešel do České Lípy, kde zaskakoval i za motorové lokomotivy T466.0 na výkonech do Ebersbachu. Dosloužil jako jeden z posledních v depu Nymburk (předán z České Lípy 19. 12. 1979) 16. prosince 1980, kdy byl zrušen.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.00.1976
Místo: Nymburk

V nymburském depu byla v koloně parních strojů vyfocena i stařičká 434.2222 ( před rekonstrukcí 434.0100 ), kterou ještě čekaly dva roky služby a následné zrušení k datu 13.6.1979.

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.00.1976
Místo: Rumburk

Lokomotiva 524.102 byla poslední provozní zástupkyní šestice nejstarších "babiček" pozdější řady 524.101 - 06 z roku 1918. Vyrobeny byly pro náročnou službu Buschtěhrader Eisenbahn, vedených pod označením B.E.B. V.a 501 - 506. Vzhledem k jejich stáří byly postupně rušeny - první zrušenou byla 524.101, která byla vyřazena na začátku roku 1955 v Ostravě. Dvě byly zrušeny v roce 1968; 524.105 v roce 1971; stotrojka v roce 1973 a 524.102 jako poslední 22. května 1978 v Rumburku. V té době byla velmi vyhledávanou lokomotivou mezi tuzemskými, ale i zahraničními nadšenci.

 

Top