Autor: Ivan Šnábl

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 19.11.1978
Místo: Zdice

16. března 1978 byla v Českých Budějovicích zrušena lokomotiva 475.139. Na svátek práce téhož roku je převedena na vytápěcí kotel K 695. Lokomotiva byla na dobu vytápění provedena již jako pohybu sama neschopná, pevně připojena k topnému potrubí depa Zdice. Ve Zdicích topila jen jednu topnou sezónu 1978/1979. 27. 3. 1979 byla jako vytápěcí kotel K695 zrušena a v místním kovošrotu zlikvidována.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 19.11.1978
Místo: Zdice

Lokomotiva 475.102 se podrobila TPZ o den později d 475.101. Patřila dlouhá léta k typickým strojům depa Chomutov. Zde byla zachycena Ivanem Šnáblem na konci své cesty ve Zdicích. Za bránou už docházelo přímo k likvidaci lokomotiv.

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.00.1979
Místo: Česká Lípa

Ve společnosti malého hektora, který se chystal s manipulačním vlakem, vidíme brejlovce T478.3284. Snímek byl pořízen ve stanici Česká Lípa.

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 00.00.1979
Místo: Ješetice

Bohužel pro nás je přesná datace fotografie stroje 498.106 neznámá.

Za to 498.106 patří mezi železničními fanoušky k těm neznámějším. V roce 1964 dosáhla na okruhu v Cerhenicích údajného rychlostního rekordu parních lokomotiv ČSD - 162 km/h. To, že se dnes ukazuje historie trochu jinak, nechme nyní stranou. Lokomotiva 498.106 je zachycena ve stavu po hlavní opravě v Českých Velenicích v roce 1978. Na základě výnosu FMD č. 28 200/72 - O 12 z 3. ledna 1973 byla lokomotiva už v té době vedena jako budoucí museální stroj, který do doby ukončení parního provozu bude veden v provozním stavu, aby mohl odvézt opravdu poslední parní vlak v Československu. Následně měl být již majetkem NTM. Díky tomu dostal, jako poslední z "jedničkových Albatrosů", generální opravu v Českých Velenicích, kterou dokončili českoveleničtí na začátku roku 1973. Ještě v roce 1973 jezdila lokomotiva 498.106, společně s 498.110, na rychlících mezi Púchovem a Komáromem. Na konci roku 1973 však oba poslední stroje řady 498.1 v Nových Zámcích odstavili a "stošestka", společně s dalšími, chátrala pod širým nebem. Pro turnusovou službu v depu Brno – dolní, byla na začátku roku 1978, odeslána na opravu v Českých Velenicích, kde si ji v pondělí 18. 9. 1978 převzala četa Hájek - Kron. Následoval provoz v čele posledních osobních vlaků z Brna do Přerova, pak slavnostní vlaky na ukončení parního provozu a následně několikaleté vystavování a ježdění jako historický exponát; od roku 1978 udržovaný v Brně a několik let v Českých Velenicích.

 

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 10.12.1978
Místo: Měšice u Tábora

8. 11. 1979 byla k dílenské opravě přistavena poslední parní lokomotiva řady 556.0 s určením pro další traťovou službu - byla to 556.0368 z PLD Tábor. Oprava byla dokončena dva dny před Štědrým dnem téhož roku a stroj se vrátil zpět do Tábora. Zrušen byl v Českých Budějovicích 20. října 1980.

Závěrku fotoaparátu zmáčkl Ivan Šnábl, který dlouhé roky patřil k přispěvatelům a přátelům našich stránek - ostatně dnešní "parní" aktualizace je čistě vytvořena z jeho fotografií. Fotografií od Ivana Šnábla máme na stránkách celkem 386 a ještě nějaké do budoucna přibydou. Jeho snímky patřily k velmi cenným a zajímavým dokumentům doby - bohužel, stejně jako štokr 556.0368, je od 3. dubna 2017 v drážním nebi. Patřil k velmi vstřícným lidem; nebál se umazat si ruce a pomáhal s provozem lokomotivy 477.043, když ještě patřila malešické teplárně. Věnujme mu tichou vzpomínku.

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 24.02.1979
Místo: Zdice

Poblíž vjezdových návěstidel žst. Zdice byl s nákladním vlakem vyfocen "sergej" T679.1443.

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 24.02.1979
Místo: Zdice

Za depem ve Zdicích zaniklo mnoho lokomotivních životu - jedním z mnoha byl i ten od lokomotivy 534.0433. Ta byla do místního kovošrotu předána k likvidaci 12. 3. 1979. Jako stroj z ČKD se její život začal psát v lokomotivním depu Vršovice, kde se tehdy nové stroje 534.03 z ČKD pravidelně zajížděly a připravovaly k vykonání technicko-bezpečnostní zkoušky. Tovární zkouška 534.0433 proběhla 14. dubna 1947, 13. května byla prozatimně převzata k ČSD a 17. 5. vykonala TBZ na trati do Říčan. 23. května 1947 je již vykazována ve svém prvním depu v Košicích a od roku 1951 v depu Prešov. Během působení v Košicích došlo k několika propůjčením do depa ve Vrútkách. Od 6. února 1956 se lokomotiva přesunula do Hradce Králové. Tím však drážní škatulata „hejbejte se“ neskončila a dál vystřídala depa ve Vršovicích, Havlíčkově Brodě, Žatci a nakonec na Kladně, kam přišla 14. ledna 1969. 12. 11. 1978 lokomotiva úředně propadla, ale v provozu již nebyla a naopak už 8. 11. je podán návrh na její zrušení. Její dřívější návrh na zrušení byl podán dříve pro špatný technický stav komunikační roury. Z kotelní knihy vyjmenujme výměnu ocelové pece za novou při opravě v rozsahu LG v dílnách v Plzni v prosinci 1958. Při další hlavní opravě pak obdržela novou výfukovou dyšnu Giesel - stalo se tak v roce 1964. Poslední opravu LS prodělala v Českých Velenicích 22. dubna 1976.

Autor: Ivan Šnábl
Datum: 25.03.1979
Místo: Praha-Hostivař

"Tramvaj" 3009 na dispečerském výkonu "E7" nedaleko stanice Praha Hostivař.

Top