Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1968
Místo: Valašské Meziříčí

S osobním vlakem do Kojetína se od nástupiště ve Valašském Meziříčí rozjíždí další místní "štokr" 556.0203, který v daný den zaskočil za neschopného valašského "papouška". Kdo mohl v té době tušit, že se za několik let přesune do depa Brno - dolní, kde se ho ujme brněnský legendární strojvedoucí Zdeněk Hájek. Ten si jej vzal do své péče a při hlavní opravě v České Lípě domluvil pro svůj stroj netradiční lak v černo - zelené kombinaci. Zdeněk Hájek se tak nechal inspirovat od stroje 498.108, kterého potkával dříve na rychlících přes Brno do České Třebové a Prahy. 556.0203 pak bylo často možné spatřit v čele uhelných vlaků do oslavanské elektrárny.

Stroj 556.0203 byl zrušen v Brně 22. května 1978 už jako černý.

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1968
Místo: Depo Valašské Meziříčí

Depem Valašské Meziříčí se vystřídala velká řada parních lokomotiv a tedy i štokrů. Na snímku je během provozní údržby zachycen valašský stroj 556.0335, který nedávno prošel dílenskou opravou. Byl jedním z mála, které z Valach nebyly přesunuty jinam a v místním depu se dočkaly svého zrušení - námi sledovaný stroj ČSD vyřadily 24. října 1974.

Nutno podotknout, depo Valašské Meziříčí na začátku 60. let bylo domovem pro jednadvacet strojů této nákladní řady. Dokonce v GVD 1959/1960 byly tři stroje vedeny v turnusové službě na postrcích a Pn vlacích, jehož součástí byla i vozba rychlíků mezi Valašským Meziříčím a Žilinou. Průměrný denní běh lokomotiv činil 276,24 km. Mnohdy však byly na rychlících nahrazováni papoušky, neboť dalších deset strojů 556.0 bylo obsazeno v turnusu na Pn vlacích do Vrútek, Tr. Teplé a Žiliny a mimo tento turnus dalších pět jezdilo postrky - tři ve Vsetíně a dva ve Valašském Meziříčí. Zbývající stroje jezdily letmo a nebylo jich na tak náročné nasazení moc – pouze tři.

Vlivem elektrifikace a zahájení provozu rychlíků Praha - Žilina (- Košice), se jejich počet ve Valmezu začal od října 1960 snižovat.

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1968
Místo: Valašské Meziříčí

Lokomotíva 314.302 bola po vyradení u ČSD používaná ako vykurovací kotol v panelárni vo Valašském Meziříčí.

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.01.1968
Místo: Valašské Meziříčí

7. září 1955 vykonal v úseku Kolín - Choceň a zpět Technicko-bezpečnostní zkoušku nový stroj 477.060 - jeden z nejmodernějších strojů ČSD, neboť všechna tyčové ložiska měl již valivá, typu SKF. Takových lokomotiv nebylo u ČSD mnoho - dva prototypy 475.1141 a 475.1142 a dva poslední papoušci 477.059 a 477.060. Námi sledovaná šedesátka byla po TBZ přidělena do depa Praha - Vršovice, kde sloužil v příměstské dopravě až do roku 1962. Toho roku, dne 26. Května, byl společně s 477.059 předán do depa Jihlava, kam byla předána vozba rychlíků 121/122, 123/124. Příchod obou lokomotiv přišel celkem pozdě – již 27. května začal platit nový grafikon a strojní čety ještě nebyly na nové stroje připravené (ačkoli v květnu probíhalo již zaškolovaní na pražských strojích během jejich prostoje v depu Jihlava). Proto 29. května 1962 byla zavedena nová dvoudenní turnusová skupina P01. Po zaškolení personálu byla 15. 6. 1962 vytvořena nová skupina P01 pro čtyři stroje a na výše uvedených rychlících začaly sloužit stroje 477.059 a 60 s 464.201 a 02.

 

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.01.1968
Místo: Valašské Meziříčí

28. ledna 1967 byla pro lepší využití předána 477.060 z již elektrifikované Jihlavy do depa Valašské Meziříčí. Jeho pravidelným výkonem se staly osobní vlaky z Kojetína přes Valašské Meziříčí do Ostravy (přes Frýdlant nad Ostravicí). Lokomotiva se těšila dobré údržbě a byla pro svou nenáročnost velmi oblíbená. Byla celou dobu nasazování řady 477.0 v turnusu a její četa Jestřáb/Ondryáš ji udržovala ve skvělém stavu. Vyznačovala se i svým pestrým zevnějškem - v roce 1970 měla atypicky natřen celý pojezd modrou barvou a to včetně hvězdic dvojkolí, přičemž tyčoví bylo údajně natřeno bílou barvou. Později se tato četa dostala na stroj T478.1149, který byl znám svým modrým "véčkem" na čelech.

Po ukončení turnusování řady 477.0 v LD Valašské Meziříčí došlo k jeho přesunu do Krnova. Stalo se tak 9. 12. 1970, kdy se vrátil z Českých Velenic po vykonané LS opravě. V Krnově se společně s 477.059 začala psát poslední aktivní kapitola "šedesátky".

 

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1969
Místo: Valašské Meziříčí

10. května 1952 vykonala TBZ nová lokomotiva 476.133, která v následující den připadla výtopně Brno. 12. května 1957 byla předána do depa Bohumín, kde sice nesla již nové označení 477.033, ale byla bez velké rekonstrukce, jež obnášela dosazení předních vodních van (došlo pouze k úpravě zadního vodního prostoru). Lokomotiva se těšila velmi dobré péči nejen v Bohumíně, ale i po jejím předání do Valašského Meziříčí 21. 9. 1968. Snímek, který byl pořízen v zimě 1968/1969, zachycuje čerstvě valašský stroj na odjezdu s osobním vlakem do Ostravy. Valašské Meziříčí opustil, společně s posledními 477.037, 59 a 60, 8. prosince 1970, kdy byl předán do LD Ostrava, PLD Krnov.

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1969
Místo: Valašské Meziříčí

S osobním vlakem do Vsetína byla zachycena lokomotiva 556.0136. Díky srpnovým událostem roku 1968 byla lokomotiva opatřena terčem s trikolorou na místo původní hvězdy. 2. 6. 1970 opustila Valašsko a byla předána do LD Liberec, kde sloužila až do svého zrušení 11. 9. 1979.

 

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1969
Místo: Valašské Meziříčí

Než byla na začátku 70. let předána do Jihlavy na dosloužení legendární lokomotiva z továrních fotografií - 556.0145 - sloužila v depu Valašské Meziříčí. V domovské stanici ji zachytil Evžen Stříbrnský během odjezdu s manipulačním vlakem do Hulína.

V Jihlavě byla lokomotiva 556.0145 zrušena 15. 8. 1978.