Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1965
Místo: Štrba

Zánovný rušeň E669.2165 bol na bližšie nedatovom zábere z roku 1965 zachytený pri odchode zo stanice Štrba. Rušeň smeruje ako strojvlak k žst. Východná, možno predpokladať, že slúžil ako postrkový rušeň na Štrbskej rampe v smere od Liptovského Mikuláša. Postrková služba sa dnes pri vlakoch idúcich na Košice vykonáva len nepravidelne a v prípade potreby je na ňu využitý postrkový rušeň zo Spišskej Novej Vsi. Čo sa však za viac ako 50 rokov nezmenilo, je stanovená rýchlosť v obvode žst. Štrba - dodnes ňou vlaky prechádzajú maximálne šesťdesiatkou.

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1965
Místo: Štrba

Nádherná dobová fotografie z roku 1965 zachytila pod Štrbou nákladní vlak s postrkovou "rakaňou" E669.2114. Postrková služba na této krásné, ale náročné trati ji byla osudná. Dne 11.8.1966 na ni na postrku EPn mezi Spišskou Novou Vsí a Vydrníkem najela "bobina" E499.050 s rychlíkem. Obě lokomotivy byly ke dni 7.11.1966 zrušeny.

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1965
Místo: Štrba

Na vzácném snímku z roku 1965 je zachycen výjezd nákladního vlaku ze Štrby. V čele je lokomotiva E669.2032, náležící do stavu LD Spišská Nová Ves, která byla vyrobena v roce 1963, ale čekal ji velmi krátký provozní život. Dne 9.6.1967 byla nedaleko zastávky Šebastová (Barca-Haniska pri Košiciach) aktérkou tragické nehody, kdy při vedení nákladního vlaku došlo k čelnímu střetu s parní lokomotivou 465.027 vedoucí osobní vlak. Vzhledem k těžkému poškození byly obě zmíněné lokomotivy zrušeny a rozloženy.

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1968
Místo: Ostrava báňské n.

Další z valašských strojů byl zachycen s osobním vlakem na konci své cesty do Ostravy. Stroj 477.026 patřil dlouhé roky do depa Bohumín, od roku 1965 náležel pod Brno a 2. 12. 1967 přešel pod depo Valašské Meziříčí. Nesetrval zde příliš dlouho, jen do 13. května 1969, kdy se vrátila zpět do Brna. V roce 1972 proběhl další přesun a jeho posledním domovem se stala Břeclav. Po propadnutí zostřené prohlídky kotle 19. 5. 1975 byl zrušen a zlikvidován o rok později v Brně.

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1968
Místo: Valašské Meziříčí

Ostré výfuky tříválcového stroje lokomotivy 477.020 narušují poklidnou atmosféru ve Valašském Meziříčí. Valašský "papoušek" se vydává na 61 km dlouhou cestu do Kojetína, kde ještě nedávno dominovala řada 464.0, která byla z místních výkonů postupně stahována příchodem strojů řady 477.0 v průběhu roku 1966. Zajímavostí je, že se depo Valašské Meziříčí nerozloučilo s "bulíky" definitivně a i při vládě lokomotiv řady 477.0 na trati Kojetín - Valašské Meziříčí - Ostrava zůstaly v depu dva stroje 464.033 a 54.

Když byla v roce 1967 rozpouštěna flotila lokomotiv řady 477.0 v depu Jihlava, zamířila nejedna z nich do Valašského Meziříčí a mezi nimi byla i zachycená 477.020, která byla vyfotografována Evženem Stříbrnským před srpnem 1968. Po příchodu prvních lokomotiv T478.1 se v Beskydech začalo rozléhat burácení netlumeného motoru K6S 310DR a pomaličku začalo mizet ševelení tříválcového stroje. V té době "dvacítka", vedená letmo, opouští Valašské Meziříčí, kdy se 20. 5. 1969 stává jejím novým domovem Brno.

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1968
Místo: Valašské Meziříčí

Další stroj LD Valašské Meziříčí a jeho rozjezd z domovského města s Pn vlakem směrem k Hulínu. Později byla 556.072 předána s dalšími stroji řady 556.0 do LD Olomouc, kde byla nakonec i zrušena 19. 3. 1979. V ještě stejném roce - 28. dubna byla převedena na vytápěcí kotel K 722 a společně s tendrem 935.233 určena k vytápění v Brně, kde vytápěla nové depo v Maloměřicích. Později se krátce objevuje v Bohumíně, aby se později vrátila zpět. Nakonec se přesouvá o trochu více na jih - do Brna dolní n., kde je jako kotel zrušena a předána k likvidaci.

 

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1968
Místo: Depo Valašské Meziříčí

6. září 1946 vykonal stroj 423.0209 Technicko-bezpečnostní zkoušku a byl předán do služeb ČSD v LD Olomouc. Na místních tratích kolem města květin setrval dlouhých 18 let, po kterých byl 26. 11. 1964 předán do depa Valašské Meziříčí, kde zejména ve strojově stanici Vsetín sloužil 6 let. Snímek ho přibližuje v době, kdy prošel dílenskou opravou. 15. 6. 1970 je opět předán do Olomouce a 21. dubna 1977 do LD Ostrava. Zde byl zrušen 15. 8. 1978 a 28. září téhož roku došlo k jeho přesunu do Bohumína, kde byl v místním kovošrotu sešrotován.

Autor: Evžen Stříbrnský, sbírka: Jan Novotný
Datum: 00.00.1968
Místo: Valašské Meziříčí

Vzácna snímka z valašskomezíříčské panelárne z roku 1968 dokumentuje stav rušňa 314.302, ktorý tu slúžil ako vykurovací kotol.