zpět na seznam fotografií
Autor: Jiří Škalda


Datum: 17.02.2003


Horní Dvořiště
770 109-7

Po dlouhá léta bylo možno potkávat na přetazích do rakouského Summerau čmeláky depa České Budějovice. Na záběru stroj 770.109-7 vyráží s přetahem z Horního Dvořiště do 7 km vzdálené rakouské předávací stanice. Dodejme že stroj 770.109-7 je původně vyrobený v ČKD nikoli v SMZ Dubnica nad Váhom, byl totiž původně určen pro polský průmysl, ale během přepravy v roce 1977 se stroj poškodil a zůstal u ČSD.



Komentáře

Daniel Pavlíček 22. 05. 2022 18:33 | X

Hmm, to skoro vypadá že jsem ze dvou průmyslových mašin vytvořil jednu a tu pod výsledným číslem 770.110 usadil do Českých Budejovic :-D No ale ono to tak asi opravdu bude jak píše Tajemný em - ta dvojice čmeláků do Polska S-229 a 230 (výr.č. ČKD 100074 a 10075) byly dokončeny 26.10.1977 s uřčením pro Leninovu huť v Krakově a dodány nebyly, neboť to poškození. To je jasný. Ta S-230 asi opravdu přes ty Č.Budějovice neprošla, což mimo jiné podporuje tento článek:

http://spz.logout.cz/novinky/novinky.php?poradi=900

K té druhé, k dubnické T669.0505 se mi nic kloudnýho najít nepodařilo, tedy krom toho, že třeba T669.0506, 0507, 0508 a 0510 a T669.1505 v Komořanech opravdu jezdily.

Tudíž jsem nejpíše opravdu zaměnil ex S-230 z DNT a narouboval její životopis na původní T669.0505, později českobudějovickou 770.110... Tak se omlouvám.

Dave 22. 05. 2022 15:13 | X

770.540 stále jezdí jako S200-301 v Polsku.
https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&typ=7&seria=286&lok=12384&numer=301&title=S200-301

tajemný em 22. 05. 2022 13:12 | X

770.110 ale nebyla S200 (polský export z ČKD), tu vyrobili jako T669.0505 v SMZ Dubnica už v roce 1967 pro SHD. Podle informací, které mám, jezdila v Komořanech, kde měla podnikové číslo 198. V červenci 1991 se přes ŽOS Nymburk dostala k ČSD do Budějovic. Info o 770.109 platí, opravdu to byla S229 pro Polsko, dokonce několik roků po dodání jezdila v Budějcích v polském zeleném nátěru. Druhá poškozená S230 se dostala k DNT a jezdila tam poměrně dlouho s původním polským označením (i v polském nátěru), až při přidělování PZDV obdržela číslo 770.540. Dnes už asi neexistuje, nevím přesně, DNT se spousty čmeláků zbavovalo a prodávalo je do CZloku na rekonstrukce. A aby to povídání bylo kompletní, tak u Č(S)D existoval i 770.111, což byl bývalý T669.0509 vyrobený v ČKD roku 1978 a v lednu 1992 odkoupený od SHD Komořany. Ten pak jezdil na Ostravsku, měl žebrovanou kabinu.

Daniel Pavlíček 20. 05. 2022 13:59 | X

Jj, ta 770.110 se k ČD dostala přes ty DNT až v devadesátých letech. Původně tam jezdila pod polským číslem, pak dostala průmyslové označení 770.540. V Českých Budějovicích se ty původně polské 770.109 a 110 sešly až v těch devadesátkách.

Josef Mandys 20. 05. 2022 09:45 | X

Jenom malý dodatek, S-230 jsem v roce 1979 fotil v Březně u Chomutova, patřila DNT ( Doly Nástup Tušimice) a měla právě označení S-230

Daniel Pavlíček 19. 05. 2022 23:04 | X

Tahle mašina byla v ČKD Praha vyrobena v roce 1977 jako S-229 pro Polsko a při přepravě tam byla společně s S-230 poškozena. Do Polska se už ani jedna nedostala a obě, s boudami bez prolisů, následně sloužily v LD Č. Budějovice jako 770.109 a 110.

tajemný em 19. 05. 2022 22:33 | X

Hladké kabiny měly všechny mašiny slovenské produkce (1967-1971) a mašiny z ČKD do roku výroby cca 1977-78 (u nás jen T669.0001 a T669.5501). Pak už čmeláky pro ČSSR i na vývoz lifrovala ČKD jenom s prolisy (viz T669.55, T669.05, T669.51). Jedna anebo dvě mašiny vyrobené na Slovensku dostaly žebrovanou kabinu po nehodě, ale to byla spíš výjimka.

Jakub 19. 05. 2022 17:53 | X

Prolisy na boku kabiny měla až výrobní série pro průmysl.

X 19. 05. 2022 13:30 | X

Zvláštní, že stroj nemá prolisované boky kabiny, když byl vyroben v ČKD a ne v SMZ.

Celkem 9 komentářů


Přidat komentář: